Donderdag 01/10/2020

Crisis hakt in op seksindustrie

De financiële crisis kent ook voor de seksindustrie geen mededogen. Nederlanders kopen steeds minder in de seksshops. Dat stelt radiozender BNR vast. De Belgische spelers wijzen vooral het internet met de vinger.

Hot Marijke, Vlaanderens bekendste prostituee, klaagde de situatie al aan: "De crisis in de seksindustrie valt niet te ontkennen. In vergelijking met 2007 zijn mijn inkomsten meer dan gehalveerd. Ik hoor dat het bij anderen ook zo is; mensen die beweren dat het in hun winkel wel nog goed gaat, geloof ik niet."

Ann Cuyvers van de vrouwvriendelijke seksshop Erotische Verbeelding erkent het probleem: "Of ik de crisis merk? Ten opzichte van wanneer? Dat is niet vorige week begonnen, hé. En elke sector voelt dat."

De grote boosdoener is volgens haar nochtans niet de eurocrisis, maar het internet. "Je kan woorden zoals 'vibrator' kopen van Google zodat je hoog in de zoekresultaten komt, maar dat is zo duur dat enkel de grote bedrijven zich dat kunnen veroorloven. Ik moet opboksen tegen de groten, maar dat maakt mij ook creatiever." Sinds kort biedt ze een unieke service aan: seks- en relatiecounseling (zie kader).

Door de komst van het wereldwijde web zijn heel wat typische producten van de seksindustrie teloor gegaan. Contactbladen werden vervangen door datingsites, pornomagazines en -dvd's door online-beelden. Vooral voor de verkoop van films is die trend nefast, vertelt Bert De Keuster van Libidos-erotheek. "Tussen 1990 tot 2000 steeg onze dvd-verkoop, maar sindsdien is die aan het slinken."

De stille dood van de dvd is een algemeen fenomeen, ook buiten de pornosector. "Mensen zouden gek zijn om 3 euro te betalen voor een film die ze moeten terugbrengen, terwijl ze die gewoon gratis online kunnen kijken", zegt De Keuster.

Naast dvd's verkopen deze nichewinkels talrijke kleurige speeltjes, maar ook die verkoop speelt zich steeds vaker af op het internet. Gunter Remysen, beheerder van de online-seksshop Erovibes, heeft niet te klagen. "Ik zou net zeggen: hoe meer crisis, hoe meer toys er verkocht worden. In periodes van verlof zien we ook altijd een piek. Mensen hebben dan meer tijd, zeker?"

De concurrentiestrijd woedt niet enkel tussen 'fysieke' winkels en hun online-tegenhangers, maar ook tussen de websites van bedrijven en die van de hobbyist. "Iedereen kan tegenwoordig een online-seksshop beginnen", klaagt Remysen. "De algemene verkoop van seksspeeltjes daalt niet, maar wordt verdeeld onder meer spelers. In Nederland komen er naar schatting wekelijks 40 online-shops bij, dus het is logisch dat de verkoop daar daalt."

Online-shoppen is in Nederland beter ingeburgerd dan in Vlaanderen. "Dat is ook een van de redenen dat de fysieke verkoop daar zo slecht gaat", legt De Keuster uit. "Bij Libidos merken wij net het tegenovergestelde. Er is zelfs een lichte stijging in de verkoop van seksspeeltjes, en ook lingerie zit in de lift."

Volgens Remysen worden in België meer speeltjes online verkocht. "Voor delicate artikels zoals in onze branche verkiezen Belgen toch het web. Ik denk dat mensen nog in de etalages gaan kijken maar online bestellen. Zo moet je niet binnen glippen en met een zwarte zak over straat lopen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234