Zondag 01/08/2021

'Criminaliteit in stations verdubbeld! Hoezo?'

Volgens gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe van de NMBS is de criminaliteit in de stations de laatste maanden nagenoeg verdubbeld. Een boude bewering, zo blijkt, want echt vergelijkbaar cijfermateriaal bestaat gewoonweg niet. 'We houden pas sinds vorig jaar statistieken bij. Hier en daar zijn er problemen, maar door allerlei acties proberen we de criminaliteit in te dijken', zegt kolonel Jean-Marie Boudin van de spoorwegpolitie.

De recentste criminaliteitscijfers van de spoorwegpolitie binnen de rijkswacht klokken af op 1.201 klachten voor diefstal van bagage, 241 klachten wegens vandalisme en 130 arrestaties voor drugsbezit. Daarna is het teruggaan tot 1996 om nog betrouwbare cijfers te vinden. Die komen van de spoorwegpolitie, die toen nog deel uitmaakte van de NMBS: 3.408 klachten wegens diefstal, 1.498 pv's wegens vandalisme en 364 pv's wegens het gebruik van drugs.

Schouppe spreekt over toenemende agressie tegenover de treinbegeleiders.

Bouding: "Ik weet om te beginnen niet wat mijnheer Schouppe verstaat onder agressief gedrag. Denkt hij daarbij ook aan verbale agressie? Bij de rijkswacht moet het al minstens om slagen, verwondingen en ernstige bedreigingen gaan. In onze statistieken hebben we een onderscheid gemaakt naar agressie in het algemeen, met vanaf december '99 tot nu 309 klachten, en 194 klachten van agressie tegenover het personeel. Wat die laatste groep betreft, is er een aanzienlijke verhoging in de maanden februari, maart en april. Dat heeft voor een groot stuk te maken met de toename van zwartrijders."

Zijn diefstallen nog altijd zo'n groot probleem?

"In maart, april, mei en juni is het aantal diefstallen fors toegenomen, vooral in Brussel. Door zijn internationaal karakter is Brussel-Zuid een unicum en daarom hebben we de cijfers in de statistieken ook uitgesplitst. Een derde van de diefstallen gebeurt buiten het station. Vergeet niet dat die bouwwerf bijna uitnodigt tot crimineel gedrag, en verder zijn de Fonsnylaan en Kuringen beslist te mijden 's avonds. Anderzijds stellen we ook vast dat de aangiftebereidheid van de reizigers verhoogt. Daardoor is het aantal vaststellingen verhoogd zonder dat er daarom meer feiten gebeuren."

Wat heeft de rijkswacht het voorbije jaar ondernomen om de criminaliteit terug te dringen?

"De drugsproblematiek op de nachttrein Amsterdam-Parijs is nu veel minder nijpend dan enkele jaren geleden dankzij grensoverschrijdende acties die meerdere keren per maand worden gehouden. Ook het aantal diefstallen op de trein naar en van de luchthaven zijn aanzienlijk verminderd. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen meer zijn. De situatie in Brussel-Zuid proberen we onder controle te krijgen. Sinds mei worden daarom twee keer per maand samen met de politie en de metrobrigade acties ondernomen. Ook het traject Antwerpen-Brussel-Mons, waar nogal wat klachten genoteerd worden over slagen en verwondingen, krijgt speciale aandacht. De laatste tijd komen er alarmerende berichten over een jongerenbende op de lijn Halle-Soignies, Halle-Ath. Toch worden er betrekkelijk weinig aangiften gedaan, naar het schijnt uit vrees voor represailles. Daarom starten we heel binnenkort met een concreet actieplan om die bende te klissen. Al sinds onze beginperiode is er meer rijkswacht aanwezig op de treinen dan vroeger. Drie keer per week reist de spoorwegpolitie mee. We hebben vijf brigades, dat zijn dus vijftien patrouilles per week."

Schouppe steekt niet onder stoelen of banken dat hij meer politionele bevoegdheden wil voor de interne bewakingsdienst van de NMBS. Terug naar de situatie van vroeger?

"Daar moet de minister over beslissen. Pas op, mij hoor je ook niet zeggen dat ik genoeg personeel heb. Maar we doen wat we kunnen. In de grote stations is altijd spoorwegpolitie aanwezig, tot het station sluit. De rest van de nacht voeren ze andere taken uit. Omdat het soms een tijdje duurt voordat de spoorwegpolitie ter plaatse kan komen, hebben we afgesproken met de lokale politie of andere rijkswachtbrigades dat zij de eerste interventie doen." (DVDB)

(Foto Filip Claus)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234