Dinsdag 22/09/2020

'Creëren is knokken in dit land'

Het eigenzinnige muziek- en cultuurplatform Subbacultcha tipt deze maand in zijn magazine 21 Belgische creatives die u moet leren kennen. Beeldend kunstenares Shurleey en grafisch collectief Atelier Brenda zijn er twee van.

"De beeldende kunsten worden in Vlaanderen door macho's gedomineerd. Gelukkig zijn wij er", zal Sophie Keij (26) aan het einde van ons gesprek kirren. Aan girlpower inderdaad geen gebrek. Samen met Nana Esi (27) vormt Keij Atelier Brenda, en af en toe worden ze versterkt door Amélie Bakker (24). Atelier Brenda is een collectief van creative directors en grafisch ontwerpers dat momenteel hoge toppen scheert met onder meer hun opwindende huisstijl voor de Brusselse Beursschouwburg.

Shurleey is dan weer het alter ego van beeldend kunstenares Shirley Villavicencio Pizango (29). Geïnspireerd door de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo en haar eigen Peruviaanse achtergrond maakt Villavicencio meesterlijke portretten die barsten van kleur en positieve energie. Zowel Atelier Brenda en Shurleey staan deze maand op Subbacultcha's shortlist van 21 Belgische creatives wier portfolio u dringend eens moet openslaan.

In undergroundkringen is Subbacultcha een begrip, in de eerste plaats omwille van de lidmaatschapsformule. Voor een vast maandelijks bedrag kunnen cultuurfanaten naar een rist straffe concerten, filmvoorstellingen en tentoonstellingen. Bovendien krijgen ze er een magazine bovenop waarin alles belicht wordt wat anno 2017 Belgisch, obscuur en opwindend is. De '20-somethings'-editie van deze maand staat dus in het teken van jong, creatief talent.

Wat betekenen 'creativiteit' en 'originaliteit' nog anno 2017?

Sophie Keij: "Instagram uniformiseert. Wereldwijd gaan interieurs, outfits en decoratie er hetzelfde uitzien. Iedereen wil immers de foto met de meeste likes en kijkt zo naar elkaar. Dat werkt verschralend. De kunst bestaat erin om prikkels, online en offline, in je op te nemen en er iets nieuws van te maken."

Nana Esi: "De bestickering op de vitrine van de lokale nachtwinkel inspireert mij, maar evengoed een steengoede expo. Creatie is een proces van knippen en plakken. In de zoektocht naar je eigen artistieke praktijk ga je door fasen, en het is deels door te kopiëren dat je een bepaalde techniek onder de knie krijgt. Maar net doordat we zo eclectisch werken, zijn onze ontwerpen uniek."

Is er een verschil tussen wat 'originaliteit' betekent voor grafisch ontwerpers en voor beeldend kunstenaars?

Amélie Bakker: "Als grafisch ontwerper moet je in de eerste plaats communiceren. Dan grijp je automatisch terug naar bekende ontwerpen die doeltreffend zijn om een boodschap over te brengen."

Shirley Villavicencio: "Als beeldend kunstenares worstel ik ook met die originaliteitsvraag. Lang heb ik gewerkt volgens de idee wat mensen mooi zouden vinden, maar ik werd ongelukkig. Vanaf dan besloot ik mijn eigen stijl te volgen. Maar nu nog krijg ik van mensen berichten dat ze op Instagram iemand hebben gezien die gelijkaardig werkt. Origineel zijn is moeilijk in deze wereld."

Is het moeilijk om als jonge creatieveling financieel het hoofd boven water te houden?

Keij: "Als je de balans opmaakt en ziet hoeveel je aan het einde van de maand overhoudt... Het is een cliché, maar als jonge kunstenaar kan ik het echt niet genoeg benadrukken: ondernemen is loodzwaar in België. Kunst maken betekent hier knokken."

Esi: "Ondernemen wordt nog te archaïsch bekeken. De overheid gaat uit van de idee: jij onderneemt en verdient veel geld dus moet je maar goed belast worden. Ze wil bijna niet dat de jonge, ondernemende generatie kunstenaars slaagt."

Wat vinden jullie van elkaars werk?

Villavicencio: "Als ik me door mijn verwachtingen zou laten leiden, zou ik het werk van Atelier Brenda als heel mannelijk bestempelen. Net omdat er drie vrouwen achter zitten, is het zo verfrissend. Verder merk ik veel oude, vintage, rock-'n-rollelementen die mij wat aan het toonaangevende interieurmagazine Apartamento doen denken."

Keij: "Ik ken Shirley een beetje, en haar portretten zijn ontzettend persoonlijk. Een explosie aan kleuren die doet duizelen. Subbacultcha heeft haar terecht tot veelbelovend talent gebombardeerd."

Villavicencio: "Dat is dan insgelijks."

De '20-somethings'-editie van Subbacultcha's magazine vindt u nu gratis in 600 culturele hotspots, verspreid over heel Vlaanderen, of op subbacultcha.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234