Zondag 07/03/2021

‘Creed II’ shakespearaans? Goed geprobeerd, maar wij dachten toch eerder aan soapachtig

Michael B. Jordan als Adonis Creed en Tessa Thompson als zijn vriendin.  Beeld rv/Barry Wetcher
Michael B. Jordan als Adonis Creed en Tessa Thompson als zijn vriendin.Beeld rv/Barry Wetcher

Na de verbazend sterke spin-off Creed kruipt de sleur alweer in de Rocky-franchise. Creed II – de achtste film in deze 33 jaar oude reeks – is geen onaardige boksprent, maar kleurt veel te weinig buiten de lijntjes.

Als een welgemikte sucker punch kwam Creed drie jaar geleden aan: zo’n verfrissende, levendige en stijlvolle reanimatie van de moegetergde Rocky-franchise hadden wij echt niet zien aankomen. Regisseur/scenarist Ryan Coogler (die vorig jaar een megahit scoorde met Black Panther) verraste met een gevoelig verhaal dat er echt toe deed. Rocky Balboa (Sylvester Stallone) moest plots vrede nemen met een plaatsje naast de ring, terwijl Adonis Creed (Michael B. Jordan), de buitenechtelijke zoon van Rocky’s rivaal/vriend Apollo Creed, in de spotlight ging staan. Slim, want zo kreeg de franchise na meer dan vier decennia een andere titel – Rocky VII zou écht niet cool meer klinken –, en konden er weer een hoop nieuwe sequels volgen.

Wat jammer dan dat de lat meteen weer een stuk lager wordt gelegd in Creed II. Adonis krijgt een nieuwe tegenstander voorgeschoteld die nare herinneringen oproept: Viktor Drago, een Russische vechtmachine met een gemene Oostblok-tronie en een chronisch krakende nek. Hij is de zoon van de al even gevaarlijk ogende Ivan Drago (Dolph Lundgren), die Apollo Creed in de ring doodsloeg (zie Rocky IV). Zal Adonis hetzelfde lot ondergaan? Beter niet, want zijn vriendin Bianca (Tessa Thompson) is zwanger van hem.

Soap

Een commentator neemt in de film het woord “shakespeareaans” in de mond. Goed geprobeerd, maar wij dachten toch eerder aan “soapachtig”. Creed II laat zich prima bekijken, maar het clichégehalte ligt bij momenten erg hoog, en de familiedynamieken grijpen deze keer nauwelijks naar de keel.

Ook regisseur Ryan Coogler wordt gemist: zijn opvolger Steven Caple Jr. is een efficiënte vakman, maar bokst toch duidelijk een klasse lager. De visuele hoogstandjes die Creed zo uniek maakten – het gevecht dat volledig in één take gefilmd werd! – blijven hier achterwege.

Creed II speelt vanaf 9/1 in de bioscoop.