Zaterdag 25/01/2020

Creatief met blauw en zwart

Met Nabil Dirar en Ronald Vargas injecteert Club Brugge een dosis lichtvoetigheid in de kern en hoopt het de balans tussen creativiteit en mentaliteit eindelijk in evenwicht te hebben. door Jan-Pieter de Vlieger

BRUGGE l 'We misten iemand die de spelers rondom hem beter kan maken', zegt sportleider Luc Devroe. 'Maar we mogen de Brugse waarden daarbij niet uit het oog verliezen.'

Raoul Lambert, Clubicoon en dus ervaringsdeskundige, zette vorig jaar die 'Brugse waarden' op een rijtje. 'Spirit, mentaliteit en vechtlust', zo luidde zijn top drie. In hoeverre die begrippen elkaar overlappen, daar kan over gediscussieerd worden, maar de boodschap is duidelijk. Voor Lambert moet Club Brugge een team van knokkers zijn. Probleem was dat Brugge vorig seizoen vaak alleen maar een team van bereidwillige houthakkers was.

Dat stelde ook sportleider Luc Devroe vast: "We misten creativiteit. Daarom zijn we gaan kijken naar welke opportuniteiten er op de markt waren. Brugge kijkt daarbij altijd eerst naar België. Voor ons waren er twee mogelijkheden: Nabil Dirar en Hernan Losada. Die eerste speelt nu bij ons, voor de tweede lag de vraagprijs te hoog. Daarom zijn we naar Zuid-Amerika getrokken, waar we Ronald Vargas hebben gehaald."

Club Brugge en creativiteit, het is is geen makkelijk huwelijk. Na het vertrek van Trond Sollied in 2005 was er plots te weinig, want de Noor speelde 'robotvoetbal'. Marc Degryse kwam en haalde Bosko Balaban, Victor, Ivan Leko en Javier Portillo. Te veel creativiteit plots, te weinig Brugse waarden. Exit Degryse. Devroe deed zijn blijde intrede en Club veranderde het geweer opnieuw van schouder. Club transfereerde krachtpatsers Antolin Alcaraz, Jeroen Simaeys, Stephan Kucera, Karel Geraerts en Dusan Djokic. Resultaat: opnieuw te weinig creativiteit.

Na drie moeilijke jaren moet het dit seizoen eindelijk beter. In de transferpolitiek kiest Club nu voor de gulden middenweg. Jared Jeffrey, Dirar en Vargas: creativiteit. Bernt Evens, Laurent Ciman en Joseph Akpala: fysieke kracht. Heeft Club lessen getrokken uit de fouten van de voorbije jaren? "Dat is een proces dat jullie maken. Ik leef niet in het verleden", aldus Devroe. "Vorig seizoen rekenden wij op Elrio Van Heerden om een beetje frivoliteit in ons spel te brengen. Maar hij heeft vijf wedstrijden gespeeld en is drie keer ingevallen. In die beperkte tijd heeft hij wel degelijk creativiteit gebracht. Maar wat kun je doen tegen blessureleed?"

Een pertinente vraag die zich ook nu opdringt. Want ook nieuwkomers Dirar en Vargas spendeerden een halve voorbereiding in de lappenmand. "Ik ben ervan overtuigd dat ze straks de start van de competitie halen", zegt Devroe. "Ach, het is allemaal zo relatief. Vorig jaar staan we thuis tegen Standard 1-O voor bij de rust. Winnen we die wedstrijd dan worden we misschien kampioen en krijgen we applaus op alle banken: 'Brugge, het toonbeeld van rendement.' En aan de andere kant: vallen Dirar en Vargas straks uit voor zes maanden, dan hebben we weer geen creativiteit."

Nog zo'n pertinente vraag: wat maakt een speler nu precies creatief? Een vraag die Luc Devroe met nog meer vragen beantwoordt: "Is Christian Wilhelmsson bijvoorbeeld een creatieve speler? Mooi om naar te kijken, maar de statistieken zijn niet indrukwekkend. Nauwelijks doelpunten, een paar assists. Ben je dan wel creatief? Is Koen Daerden een creatieve speler? Hij heeft een beetje van alles. Voor mij is een creatieve speler iemand die rendement haalt. Alin Stoica is een mooi voorbeeld. Een klassespeler, maar voor mij is hij maar twee seizoenen creatief geweest. Twee seizoenen heeft hij rendement gekoppeld aan zijn klasse. Eén seizoen bij Anderlecht en één bij Gent. Iemand is pas creatief als hij de spelers rondom hem naar een hoger niveau kan tillen. We zijn ervan overtuigd dat de twee spelers die wij haalden dat straks kunnen. Creativiteit moet ook gekoppeld zijn aan snelheid. Kijk naar Ivan Leko. Hij is ook best creatief, maar mankeert snelheid."

Eén ding is zeker, Belgen zijn zelden creatief. Alle tot dusver geciteerde namen zijn spelers van buitenlandse origine. En daar willen ze bij Brugge iets aan doen. Voortaan moet lichtvoetigheid niet uit Zuid-Amerika komen, wel uit de eigen jeugdopleiding. Een taak die op de schouders rust van Henk Mariman, hoofd jeugdopleiding. "Het gaat erom dat je al die spelers naar de top van hun creativiteit probeert te brengen. Niet iedereen heeft van nature het talent om makkelijk een mannetje te dribbelen. Tot aan hun veertiende staat bij spelertjes de ontwikkeling van de functionele techniek voorop. Spelers krijgen daarin alle mogelijk bewegingen aangeleerd. Maar vanaf hun vijftiende krijgen ze een individuele training, want dan ligt hun profiel vast. Spelers worden vanaf hun vijftiende specifiek getraind op de technieken die bij hen positie passen. De training van spelers die het profiel hebben van een buitenspelers is bijvoorbeeld gericht is op verschillende vaardigheden die zij nodig hebben in een wedstrijd. Wij werken in blokken: er is de 1 tegen 1-situatie, het trappen van voorzetten, naar binnen snijden en shotten, specifieke looplijnen van buitenspelers..."

Creativiteit is daarbij niet alleen voorbehouden voor de aanvallende spelers. Mariman: "Ook een centrale verdediger kan bijvoorbeeld creatief zijn. Als hij de bal correct aanneemt, wegdraait van zijn man, een goeie inspeelpas geeft en daarbij ook nog eens inschuift, dan heb je een creatieve centrale verdediger."

Onder Sollied was het 'robotvoetbal', Degryse kocht te frivool en moest weg, en vorig jaar kwamen er weer louter krachtpatsers. In dit tussenseizoen koos Club de gulden middenweg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234