Dinsdag 01/12/2020

Creatief brein Peter Van de Veire en netmanager Greet Santy bij de start van de nieuwe VRT-hitzender

'MNM moet een feestje zijn'

Vandaag gaat MNM dan eindelijk de ether in. De naam van de nieuwe hitzender van de VRT leek tot voor kort vooral voor 'Moeilijkheid Na Moeilijkheid' te staan. Verontwaardiging toen uitlekte dat Donna zou worden opgedoekt, juridische problemen met de naam, kritiek op het logo... Het hield maar niet op. Nu is de opvolger van Donna echter klaar om Vlaanderen te veroveren. Netmanager Greet Santy en Peter Van de Veire, creatief brein van MNM, blikken laconiek terug en hoopvol vooruit.

Door Sarah Theerlynck / foto Jimmy Kets

De redactie van MNM geurt nog naar nieuw. Op de zwart, rood en blauw beschilderde muren prijkt trots het logo van de nieuwe VRT-hitzender. Peter Van de Veire ontdekt plots een dossierkarretje waar nog een sticker van Radio Donna aan kleeft. "Die moet eraf en vlug", grapt hij tegen de medewerkster die ermee rondrijdt. Netmanager Greet Santy, tot voor kort de directeur van alle afgeleide, commerciële VRT-producten (van dvd's tot de Ketnet-kledinglijn), komt niet meer bij van het lachen. Met Van de Veire als creatief brein stampte zij de opvolger van Donna uit de grond. En liet ze hem logischerwijs de ochtendshow op het kersverse station presenteren. "Ik laat me door heel wat mensen bijstaan", steekt Van de Veire van wal, "een nieuwsmeisje, Sofie Vander Donckt, twee sidekicks, Lieselot Ooms en Gunther Tiré, verkeersstem Ellen en amateurweerkundige Eddy. Voor Lieselot is dit haar eerste job in de media. Ze heeft conservatorium gestudeerd en is een heel toffe, gedreven madam die de actualiteit op de voet volgt en uitzonderlijk veel kent van sport en kindjes van BV's. Gunther werkte nog niet heel lang voor Donna en wordt mijn 'man met een mening'. Eddy is een verhaal apart. Hij is een gepensioneerde Belgacommedewerker die al jaren gepassioneerd is door het weer. Hij heeft een weerhut in zijn tuin en maakt massa's foto's voor het weerbericht. Een authentieke mens, kortom. De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow op MNM zal dus erg anders klinken dan die op Studio Brussel. Zie het zo: ik zit aan mijn ochtendvijver, heb een hengel en gooi die telkens naar iemand anders uit. Een groot verschil toch met wat ik op StuBru deed, waar ik alleen Sofie (Lemaire, ST) had. Ik kan alleen maar hopen dat de luisteraar het prettig wakker worden vindt aan mijn vijver. Het wordt namelijk wel een moeilijke oefening. Het mag in geen geval een praatbarak worden."

Maar waarom de naam behouden als je zo graag met een schone lei wil beginnen?

Santy: "Welke naam je ook zou verzinnen voor het programma, het zou altijd De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow zijn. Wil je Peters naam erin en vermelden dat het in de ochtend is, dan kom je al gauw bij dezelfde naam uit."

Van de Veire: "Bovendien blijft het een echte show en is hij zelfs nog groter dan de vorige."

Wat is het muziekprofiel van MNM?

Van de Veire: "MNM is een brede hitzender met veel aandacht voor muziek uit de jaren negentig. Wat niet wil zeggen dat we de muziek uit de jaren tachtig helemaal vergeten."

Santy: "Wel is er behoorlijk wat eighties-muziek die we niet meer draaien. Veel van die liedjes klinken gewoon niet meer zo fris. Enkel de nummers die nog altijd leuk zijn, draaien we. Maar het is dus niet zo dat we rigoureus enkel voor recente nummers en nineties-muziek gekozen hebben."

Van de Veire: "Eigenlijk moet het criterium altijd zijn: 'geeft dit nummer goesting om je radio wat luider te zetten?' Uitleggen hoe MNM zal klinken, is moeilijk. Aan een manneke uit Senegal die nog nooit een cola heeft gedronken, kan je ook moeilijk uitleggen hoe cola smaakt. Dan moet je zeggen: 'Manneke, je zal er één moeten drinken', net zoals het Vlaamse publiek naar MNM zal moeten luisteren."

De reclamecampagne geeft het idee dat MNM als 'Q-music meets StuBru' zal klinken.

Van de Veire: "Wellicht zal er inderdaad een vleug Studio Brussel in weerklinken. Een nummer als Seven nations army van The White Stripes, oorspronkelijk een puur StuBru-nummer, maar nu uitgegroeid tot een hymne, zullen we zeker draaien. En ook groepen als Kings of Leon gaan we niet uit de weg. Zij zijn dan wel begonnen als een alternatieverockgroep, maar ondertussen zijn ze duidelijk een popgroep. Door hen te draaien, zullen we niemand afschrikken. Integendeel."

Santy: "Maar natuurlijk zijn we er niet van uitgegaan dat we als een mix van Q-music en Studio Brussel moeten klinken. Nee, we hebben de vraag gesteld: 'Wat moet een hitzender vandaag zijn?'"

Van de Veire: "Zo wordt beleving belangrijk. Daarom hebben we ook Regi gevraagd een programma te maken. Ok, zijn uitspraak is niet ideaal en hij durft er wel eens een radiocliché tegenaan te gooien, maar hij beleeft alles wel ten volle en omdat hij zo authentiek overkomt, slaagt hij er ook in die beleving door te geven. En de vraag wat een hitzender vandaag moet zijn? Het antwoord is simpel: een feestje. MNM moet een feestje zijn."

Wat is het essentiële verschil met Donna ?

Van de Veire: "Dat is heel moeilijk te zeggen, ook omdat we geen afbreuk willen doen aan de verdiensten van die zender. Maar wellicht wordt één van de grote verschillen dat MNM authentieker zal zijn. Onze DJ's maken hun radio letterlijk zelf, meer dan vroeger het geval was. Ze staan zelf achter hun draaitafel en bepalen zelf wanneer hun plaat start. Ik zou het bijna durven vergelijken met de keuze tussen zelf rijden of een chauffeur nemen. Wij hebben ervoor gekozen zelf met de auto te rijden."

Santy: "Onze website zal ook een groot verschil maken. Alles wat on air gebeurt, zal ook online te volgen zijn en omgekeerd. Bij elke plaat die gestart wordt, krijg je alle mogelijke info, mensen kunnen reageren en de presentatoren kunnen antwoorden... Zonder arrogant te willen klinken, maar het lijkt allemaal erg op Facebook."

Je bent compleet nieuw in de radiowereld. Is dat geen groot nadeel?

Santy: "Ik ben van bij het begin door heel wat radiotalent omringd geweest hier. Natuurlijk hebben ze mij niet gevraagd voor mijn grote radiokennis. Misschien wel voor mijn interesse in muziek, want die is meer dan gemiddeld. Allez, voor een vrouw dan toch (lacht)."

Maar is het niet moeilijk om als netmanager genoeg autoriteit te hebben als je nog nooit voor radio hebt gewerkt?

Van de Veire: "We hadden vooral iemand nodig die mensen kan aansturen, een groep kan leiden, kan managen. Iemand ook die een idee heeft hoe ze een wervend product moet maken."

Santy: "Ik denk dat ik goed aanvoel wat ons publiek wil horen, ook al ben ik zelf nooit radio-dj geweest. Soms kan de samenwerking met een 'groentje' als ik trouwens ook verfrissend werken. Ik hou niet vast aan een paradigma van wat radio moet zijn."

Je aanstelling voedt natuurlijk wel het gerucht dat de VRT door marketeers gerund wordt.

Van de Veire: "Ach, mensen verwijten mij al dat ik een merk ben. Natuurlijk is Greet diegene hier die het meest van marketing kent. Zo iemand heb je bij een hitzender ook nodig. Maar in 2009 weet iedereen op de VRT wel wat marketing is. Ook ik, al ben ik dan vooral een radiofreak."

Was het niet moeilijk om de ex-Donna-medewerkers enthousiast te maken voor jullie nieuwe zender?

Santy: "Natuurlijk waren velen onder hen ontgoocheld dat hun zender verdween en dat is alleen maar begrijpelijk. In het begin waren ze sceptischer dan de nieuwe mensen, maar dat wantrouwen was snel verdwenen. Ik had echt niet het idee dat het moeilijk was om hen te enthousiasmeren."

Verliep jullie eerste redactievergadering dan zonder problemen?

Van de Veire: "Ik geef toe dat ik erg zenuwachtig was toen Greet en ik MNM voor het eerst moesten voorstellen aan alle medewerkers. Het zweet liep letterlijk over mijn rug. Na alles wat in de pers was verschenen, stond ik daar met een klein hartje. Veel mensen hadden me wel al gezegd dat ze wisten dat ik geen boeman was noch de doodgraver van Donna, maar toch waren hun blikken uitdagend. Ze leken te zeggen: 'Stel jullie nieuw project nu maar eens voor'."

Santy: "Ik stond daar ook een beetje onzeker. De commerciële madam zou het wel eens uitleggen."

Van de Veire: "Maar al snel wilde iedereen driehonderd procent voor MNM gaan."

Is drieëneenhalve maand niet bijzonder weinig tijd om een nieuwe radiozender uit de grond te stampen?

Santy: "Veel tijd is het niet, maar het is genoeg. Ann Van Elsen vergeleek het vorige week met de blok voor de examens. Je kan altijd wel nog een weekje extra gebruiken om te studeren, maar uiteindelijk wil je gewoon aan de examens beginnen. Dat gevoel hebben wij nu ook. We zijn klaar om te bewijzen dat we het kunnen. Nadat het nieuws was uitgelekt dat Donna ermee zou stoppen, hadden we de zender ook niet veel langer kunnen laten doorgaan. Dat was niet menselijk geweest."

Van de Veire: "Het moet moeilijk geweest zijn voor de mensen die van Donna overkwamen. Terwijl ze hun programma voor MNM al aan het voorbereiden waren, werkten ze eigenlijk nog voor Donna. Ik heb me constant proberen voor te stellen hoe dat moet zijn."

Je kan ook vragen stellen bij de beslissing om Donna op te doeken. Het marktaandeel van de zender was net opnieuw met twee procent gestegen tot veertien procent en het was een sterk merk dat 95 procent van de Vlamingen kende.

Santy: "Het klopt dat heel veel mensen Donna kenden, maar of er nog altijd heel veel van Donna hielden: dat weet ik toch niet, hoor."

Klopt het dat de impuls om Donna op te doeken en een nieuwe zender te starten, van jou, algemeen directeur Media Mieke Berendsen en content directeur Isabelle Baele kwam?

Santy: "Niet helemaal. Ik was niet direct betrokken bij de analyse van wat er fout liep bij Donna noch bij de beslissing om ermee te stoppen. Blijkbaar heerst er een beeld dat Mieke, Isabelle en ik de Witches of Eastwick van de VRT zijn."

Hoe is het dan gegaan?

Santy: "De analyse van wat er met Donna aan de hand was, is op directieniveau gebeurd, door directeur marktstrategie Mark Coenen, directeur media Mieke Berendsen en later ook door content directeur Isabelle Baele. Met het Donna-verhaal heb ik dus niet echt iets te maken gehad. Ik heb alleen mijn mening gegeven toen de analyse al gemaakt was en er al beslist was een nieuwe zender op te starten."

Zetten alle problemen - het lek, de problemen rond de naam, de kritiek op het logo - geen domper op jullie enthousiasme en creativiteit?

Santy: "Af en toe was de ontgoocheling groot, maar lang duurde dat nooit. De problemen creëerden ook een soort verbondenheid. We zouden wel eens laten zien dat we het wel konden."

Van de Veire: "De pers heeft onze problemen misschien ook wat uitvergroot. Dat er van het publiek kritiek kwam, begrijp ik echter wel. Radio is nu eenmaal het medium bij uitstek waar mensen zich betrokken bij voelen."

Moet je nu niet veel zotte ideeën afvoeren omdat ze niet passen op een commerciële zender als MNM?

Van de Veire: "Dat valt nogal mee. Mensen hebben daar een heel vreemd beeld van. Ik zou het geen zelfcensuur willen noemen, maar ik heb daar een heel gezond professioneel gevoel in. Ik voel van nature aan wat te ironisch of te donker is voor een hitzender als MNM."

Een zender als MNM moet vooral geld in de VRT-kas brengen, een groot verschil met Studio Brussel. Heb je het niet moeilijk om in een commerciële context te werken?

Van de Veire: "Er is inderdaad wel een verschil. Ik heb moeten wennen aan het gevoel dat ik in een concurrentiële omgeving werk. Het marktgegeven was me bij Studio Brussel vreemd. Maar daarom heb ik nog niet het gevoel dat de markt mijn programma dicteert."

MNM vind je op de volgende frequenties: Antwerpen 89.0, Brussel 88.3, Leuven 94.8, Limburg 102.0, NO-Limburg 93.0, Oost-Vlaanderen 101.5, Vlaams-Brabant 97.0, West-Vlaanderen 101.5

Greet Santy:

Het klopt dat heel veel mensen Donna kenden, maar of er nog altijd heel veel van Donna hielden: dat weet ik toch niet

Peter Van de Veire:

Ik zou het geen zelfcensuur noemen, maar ik voel van nature aan wat

te ironisch of

te donker is voor

een hitzender

n MNM is een combinatie van vertrouwde stemmen en nieuwkomers. Van links naar rechts (staand): Thibaut Renard, Lieselot Ooms, Peter Van de Veire, Ann Reymen, Lotte Stevens, Karolien Debecker, Elias Smekens, Evy Gruyaert, Jo Van Belle, netmanager Greet Santy, Regi Penxten, Peter Luts, Leki, Evelien Hoste en rock-'n-roll-kok Sofie. Zittend (vanaf tweede van links): Bart De Raes, Tom De Cock, Dave Peeters en Ann Van Elsen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234