Zaterdag 08/05/2021

Verkeersveiligheid

Crashtest toont vooruitgang van autoveiligheid sinds 1997

null Beeld rv
Beeld rv

De organisatie Euro NCAP, die crashtests voor auto's uitvoert, bestaat twintig jaar. Sinds 1997 werd 160 miljoen euro geïnvesteerd in het testen en crashen van 1.800 wagens. Minstens 78.000 mensenlevens zijn volgens Euro NCAP gespaard dankzij het veiliger worden van auto's.

Het bewijs wordt geleverd door deze crashtest, waarbij een Rover 100 uit 1997 en een Honda Jazz van dit jaar tegelijk met 65 per uur tegen een muur knallen.

Voormalig Formule 1-baas Max Mosley, de eerste voorzitter van Euro NCAP, verklaarde dat "duizenden dodelijke ongevallen" werden vermeden door de invoering van het veiligheidsprogramma.

De Rover had geen airbags in de passagiersstoelen die de crashtestpoppen beschermen. In de test werd de voorkant van de auto volledig vernield. Het model kreeg bij een eerste test in 1997 één ster op veiligheid maar werd enkele maanden later uit de verkoop gehaald. De moderne Honda bleek na de test veel minder schade te hebben opgelopen. In het hele interieur gingen bovendien airbags af. De Honda kreeg onlangs vijf sterren voor veiligheid.

Volgens het Britse onderzoekscentrum Thatcham Research hebben dergelijke tests voor veiligheidsmaatregelen gezorgd die op hun beurt resulteerden in een daling van het jaarlijks aantal dode of zwaargewonde auto-inzittenden van 63 procent: van 23.000 in 1997 naar 8.500 in 2015.

"Levensreddende verbeteringen"

Euro NCAP is een onafhankelijk consortium van organisaties en overheden. In België zijn Touring en Test-Aankoop betrokken. Touring maakt deel uit van Euro NCAP-lid FIA en Test-Aankoop van Euro NCAP-lid ICRT, dat consumentenorganisaties groepeert.

Euro NCAP publiceerde ondertussen meer dan 630 veiligheidsratings. De eerste tests toonden ernstige veiligheidstekortkomingen bij populaire gezinswagens, waardoor een denkoefening in de sector gestart werd die leidde tot een aanpassing van het design van wagens, om ongevallen te voorkomen en levens te redden.

Twintig jaar na de oprichting hebben negen van de tien in Europa verkochte wagens een rating van Euro NCAP. De leden van Euro NCAP zelf financieren jaarlijks 12 à 15 crashtests (de consumentenorganisaties van ICRT moeten er jaarlijks minstens 1 financieren), de rest wordt gefinancierd door de sector.

"Het programma van veiligheidstests door Euro NCAP heeft geleid tot grote levensreddende verbeteringen aan auto's, die ervoor zorgden dat, van alle regio's ter wereld, Europa het laagste percentage verkeersdoden kent", aldus secretaris-generaal Michiel van Ratingen.

Euro NCAP werkt met een systeem van sterren, waarbij een rating van 1 ster duidt op een zwak resultaat en een rating van 5 sterren op het best mogelijke.

Strengere crashtests vanaf 2018

De crashtests voor auto's van Euro NCAP worden vanaf volgend jaar strenger. Voor dit jaar heeft Euro NCAP een groot aantal van 45 crashtests gepland, omdat een aantal autobouwers die nog wilden laten uitvoeren voor de strengere normen van kracht worden.

"We testen vandaag reeds meer veiligheidsaspecten van een auto dan toen we in 1997 van start gingen, en dat zal blijven toenemen. Volgend jaar zullen we systemen testen die aanrijdingen met fietsers vermijden. We hebben ook erg ambitieuze plannen voor de periode van 2020 tot 2025", aldus secretaris-generaal Michiel van Ratingen.

Er wordt vandaag door Euro NCAP niet enkel onderzocht hoe een auto inzittenden en voetgangers beschermt bij een aanrijding, maar ook hoe technologie in een auto in de eerste plaats een aanrijding weet te vermijden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234