Donderdag 28/10/2021

Courante geneesmiddelen worden heel stuk duurder

Medicijnen die ziekteverzekering terugbetaalt dan weer wel goedkoper

De prijs van een aantal vaak gebruikte geneesmiddelen zoals Junifen en Buscopan is sinds juli fors gestegen. Het gaat om geneesmiddelen die niet terugbetaald worden door de ziekteverzekering.

Door Tom Cochez

BRUSSEL l Volgens de geneesmiddelenindustrie is het niet correct om de prijsstijgingen te veralgemenen. 'Door een specifieke selectie te maken lijkt het misschien zo, maar er zijn vandaag meer medicijnen goedkoper geworden', zegt Leo Neels van pharma.be.

De Waalse kranten van Sud Presse publiceerden gisteren een lijstje met geneesmiddelen die sinds juli een stuk duurder zijn geworden. Het gaat vooral om huis-tuin-en-keukengeneesmiddelen die in zowat elke Belgische huisapotheek liggen. Buscopan, een middel tegen buikkrampen, de neusspray Rhinospray en de keelpastilles Strepsils Mentol zijn de bekendste. Van sommige middelen ging de prijs met enkele procenten omhoog, maar voor andere gaat het om prijsstijgingen tot bijna 60 procent.

Dat de prijs van een geneesmiddel als Buscopan met 21,5 procent stijgt, heeft volgens Stefan Junqué van producent Boehringer-Ingelheim veel te maken met de gestegen productiekosten. "Wanneer we de prijs van onze geneesmiddelen die niet terugbetaald worden door de ziekteverzekering willen aanpassen, moeten we daarvoor een onderbouwde aanvraag indienen bij Economische Zaken. Onze economische argumenten waren duidelijk sterk genoeg om een prijsverhoging te bekomen. De productiekosten zijn toegenomen, onder meer door de gestegen transportkosten en de gestegen grondstofprijzen, maar daarnaast is het ook zo dat de prijs van Buscopan in België historisch een heel stuk lager lag dan in de ons omringende landen. Het klopt dat het niet de eerste keer is dat we een prijsverhoging aanvragen, maar deze keer hebben we Economische Zaken kunnen overtuigen."

Volgens Dokter Dirk Van Duppen, bekend als promotor van het Kiwimodel dat de prijs van geneesmiddelen kraakt, snijdt de aangehaalde argumentatie nochtans geen hout. "De productiekosten voor geneesmiddelen zijn verwaarloosbaar. Dat zegt de industrie, wanneer het haar goed uitkomt, zelf. De research, de ontwikkeling en de marketing zijn de prijsbepalende elementen voor een geneesmiddel. Het Kiwimodel en het Nederlandse model tonen haarfijn aan dat de prijs soms met meer dan 90 procent kan dalen. Dat zou nooit kunnen wanneer de productiekosten een rol van betekenis zouden spelen bij het tot stand komen van de prijs."

Volgens Van Duppen is het de bedrijven dan ook enkel om het verhogen van de winstmarges te doen. "Een middel als Buscopan is al sinds de jaren '60 op de markt. De investeringen die voor de ontwikkeling en de promotie werden gedaan zijn dus al heel lang terugverdiend. Dat de prijs nu stijgt, is gewoon omdat het bedrijf weet dat het kan. Je ziet vaak dat bedrijven de prijs verhogen wanneer de vraag verhoogt. Een typisch voorbeeld is het geneesmiddel rilatine dat bij ADHD gegeven wordt. Met het stijgend verbruik werd plots ook de prijs fors verhoogd. Dat heeft allemaal niets te maken met productiekosten, maar alles met de wet van vraag en aanbod."

De apothekersbond geeft toe dat de prijsstijgingen wel degelijk opvallend zijn, maar wijst erop dat er tegelijk ook een prijsdaling is van geneesmiddelen die wel door de ziekteverzekering terug betaald worden. De directe besparing daarvan situeert zich vooral bij de ziekteverzekering, minder in het remgeld dat de patiënt toelegt.

Volgens Leo Neels is het niet zo dat bedrijven met hun niet-terugbetaalbare geneesmiddelen trachten te compenseren wat ze met hun terugbetaalbare geneesmiddelen verliezen. "Er zijn bedrijven die alleen maar niet-terugbetaalbare geneesmiddelen op de markt brengen en er zijn er die beide soorten op de markt brengen. Van een soort compensatiemechanisme kan dan ook geen sprake zijn."

Pharma.be toont zich ook voorstander van het loslaten van de prijs. "Samen met Portugal is België het enige land dat de prijs van niet-terugbetaalbare geneesmiddelen door Economische Zaken laat bepalen. Voormalig minister van Economie Fientje Moerman (Open Vld) liet enkele jaren terug de financiële implicaties daarvan onderzoeken en daaruit bleek dat de prijs overlaten aan de markt leidt tot een prijs die vergelijkbaar is met de prijs die bij ons door Economische Zaken wordt opgelegd." Dirk Van Duppen is het daar niet mee eens. "Voor niet-terugbetaalbare geneesmiddelen is publieksreclame toegestaan. Door publiciteit te maken, slagen bedrijven erin de vraag te verhogen. Als de vraag groot genoeg is, wordt vervolgens de prijs opgetrokken en stijgen de winsten. Zeker wanneer het gaat om geneesmiddelen zonder generische alternatief riskeert het loslaten van de prijs tot prijsstijgingen te leiden."

Fabrikant Boehringer-Ingelheim:

De gestegen productiekosten liggen aan de basis van de prijsverhoging

Dirk Van Duppen (Promotor Kiwimodel):

De prijs van medicijnen wordt vooral bepaald door research- en marketinguitgaven

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234