Donderdag 21/10/2021

Coucke maakte zijn huiswerk PERRIGO NIET

Het sprookje tussen Marc Coucke en Perrigo is ten einde. Coucke afschilderen als de boze wolf die de boel belazerd heeft klinkt goed, maar klopt niet. Perrigo heeft zich miskeken en misrekend.

Als een slechte soap, zo was het afscheid in mineur van Marc Coucke bij Perrigo er eentje in verschillende bedrijven. Eerst zonder veel poeha opzijgeschoven in de raad van bestuur, om twee dagen later ook uit het directie-comité gezet te worden. Hiermee kwam abrupt een einde aan de steile opgang van Vlaanderens flamboyantste ondernemer.

De venijnige opmerkingen volgden snel. Perrigo kocht met Omega Pharma een luchtkasteel. En nu ze dat ontdekt hebben, kon de kasteelheer Coucke niet langer op post blijven.

Het klinkt goed. Maar daarom klopt het nog niet.

Marktaandeel kopen

Om te beginnen was het Perrigo die Marc Coucke het hof heeft gemaakt. De CEO Joe Papa had zijn oog laten vallen op Omega Pharma, als entreeticket tot de Europese markt. Omega Pharma is binnen Europa een indrukwekkende speler die in de markt van de OTC (voorschriftvrije geneesmiddelen) aardig wat marktaandeel heeft weten te verwerven.

Perrigo wilde ironisch genoeg doen wat Omega Pharma groot heeft gemaakt: marktaandeel kopen. In plaats van in elk land langzaam van nul op te bouwen, koop je beter een lokale speler, die je integreert en zo groei je veel sneller. Het is een beproefd recept en kan een slimme strategie zijn voor een marktsegment dat steil in de lift zit. Zoals het segment van de voorschriftvrije generische geneesmiddelen. Op die manier is Omega Pharma een goed geoliede omzetmachine gebleken. En Marc Coucke bewees een uitstekende neus te hebben voor opportuniteiten.

Perrigo zag concurrenten als Novartis of Bayer ook bewegen in dat segment, en het wilde niet achterblijven. Bovendien snuffelden Sanofi of Boehringer Ingelheim ook aan die wat gekke boîte uit Nazareth. Het was het tijdperk dat het goedkoop geld tot tegen de plinten klotste en dan durf je al eens zot te doen. 3,6 miljard euro, is zoiets zots. Daar zeg je geen neen tegen. Sanofi en Boehringer bedankten voor een biedstrijd. Joe Papa kon zijn scalp Omega Pharma aan de riem rijgen.

Wat Papa en zijn toenmalige raad van bestuur evenwel ontgaan was, is dat de markt van de OTC op dat ogenblik over een piekmoment heen was. De markt groeit nog wel, en zal dat nog wel enige tijd doen. Maar de winstmarges staan stevig onder druk. Door de toegenomen concurrentie, en het stilvallen van de extreem steile opmars van de geneesmiddelen.

Als Perrigo zijn huiswerk had gemaakt, dan hadden ze dat kunnen weten. Marc Coucke wist dat. Net zoals de analisten van de ASPE (Assistant Secretary for Planning and Evaluation) van het Amerikaans gezondheidszorgdepartement.

Uit hun analyses kon je al opmerken dat de markt wel groeit, maar dat de winst afkalft. Liefst 68 procent van de generische producten onderging het voorbije jaar een forse prijsinkrimping. De afgelopen drie jaar zijn de prijzen van generische medicijnen met 20 procent gedaald.

Waardevermindering

Perrigo liet zich echter niet afleiden en trok intussen nog een extra blik overnames open, en het kocht zo in de zomer van 2015 de portefeuille OTC-merken van GSK en Yokebe, een Duitse fabrikant van dieetshakes. Beide worden in Omega Pharma geïntegreerd, dat even later te horen krijgt dat de verwachtingen achterblijven. Perrigo slikt een waardevermindering op Omega Pharma van 185 miljoen euro.

Goodwill is de prijs die bij een overname wordt betaald op basis van een waardeoordeel, die niet meteen als actief verzilverd kan worden. Het is een beetje de lucht in een ballon, zonder die lucht heb je ook een ballon, maar hij is toch net iets schoner en voller mét lucht.

Dat Perrigo de goodwill op zijn nieuwe prooi te hoog heeft ingeschat, het overkomt de beste. Dat Omega Pharma zelf veel goodwill in de boeken heeft staan, onder invloed van de vele overnames van de voorbije jaren, ook dat klopt. Maar mag je van een Amerikaanse multinational die al tal van overnames deed niet verwachten dat ze een ernstig boekenonderzoek doorvoeren?

Neen dus, want amper drie maanden later voorspellen ze andermaal een waardevermindering. In Nazareth maken ze zich op voor een leeglopende ballon.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234