Vrijdag 25/06/2021

Review

Corruptie is geen drugskartel, en daarom is 'O Mecanismo' niet zo goed als 'Narcos'

De Braziliaanse reeks 'O Mecanismo' op Netflix kan niet helemaal overtuigen. Beeld Netflix
De Braziliaanse reeks 'O Mecanismo' op Netflix kan niet helemaal overtuigen.Beeld Netflix

De Netflix-reeks O Mecanismo zoomt in op de welig tierende corruptie in Brazilië, alleen blijkt dat minder makkelijk in beeld te brengen dan pakweg drugkartels.

Er is slecht nieuws en iets minder slecht nieuws over de toestand in Brazilië. Het is een corrupt land. Maar: ze doen er wat aan. Het is tenslotte ook een land waar net een voormalige president (Lula da Silva) achter de tralies verdween. De gevangenisstraf van de president was het resultaat van een al jaren lopend politieonderzoek naar corruptie in alle geledingen van de samenleving, beter bekend als Operatie Lava Jato, ofwel ‘Operatie Wasstraat’.

Geen beter moment om de Braziliaanse serie O Mecanismo (Het mechanisme) op Netflix te lanceren, een achtdelig drama over de ontstaansgeschiedenis van deze anti-corruptiebeweging, ooit begonnen als een politieonderzoek naar een kleine speler in een witwaszaak. De serie komt met een disclaimer over het waarheidsgehalte, maar voor kenners van de Braziliaanse samenleving zijn de verwijzingen overduidelijk.

Maker is José Padhila, een belangrijke Braziliaans filmmaker die zijn zorgen over het land vormgaf in Bus 174 en de Tropa de Elite-films. De laatste jaren werkte hij mee aan Narcos, de sterke serie over de Zuid-Amerikaanse drugskartels. O Mecanismo wordt gepresenteerd als een serie ‘van de makers van Narcos’; strikt genomen waar, maar het zet de kijker wel op het verkeerde been. Narcos werd gedragen door een stel uitgesproken persoonlijkheden die in een intense en extreem gewelddadige strijd verstrikt raakten, maar corruptie is een wat lastiger te vangen proces. Niet voor niets bestaat de leader uit het in elkaar plakken van stroken papier uit de versnipperaar, waaruit langzaam financiële transacties zichtbaar worden.

Achterkamertjes

Tegenover de manische en charismatische drugsbaron Escobar staat hier de corrupte baas van oliebedrijf Petrobras, een miezerig ventje, die zijn smeergeld in de muur van zijn garage had ingemetseld. Centraal staan twee politie-inspecteurs, die, in de sfeer van All the President’s Men, langzaam de reikwijdte van hun zaak ontdekken. Het ‘mechanisme’ uit de titel is de constatering dat het systeem niet zozeer last van corruptie heeft, maar dat corruptie het systeem ís.

Uitstekend gespeeld (met name door de opvallende actrice Caroline Abras als de rechercheur in het hart van de zaak) en het ziet er allemaal heel gelikt uit, maar het is hier en daar ook wat taaie materie. Corruptie is vaak een zaak van papier en achterkamertjes en O Mecanismo blijft iets te vaak op dat niveau steken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234