Dinsdag 02/03/2021

NieuwsOnderwijs

Corona in alle hogescholen en universiteiten geen invloed op examenresultaten

Sfeerbeelden UCLL Beeld Mine Dalemans
Sfeerbeelden UCLLBeeld Mine Dalemans

Studenten scoorden de afgelopen examens zeker niet slechter dan vorig jaar, soms zelfs een beetje beter. Opvallend, want vooraf hield iedereen zijn hart vast na enkele verontrustende signalen over het mentaal welbevinden van studenten.

Een collectieve zucht van opluchting moet het zijn geweest, de resultaten van de eerste examenperiode. Ook bij de professoren en docenten. Want het was geen gemakkelijk eerste semester in het hoger onderwijs. Vrijwel meteen na de start moesten universiteiten en hogescholen noodgedwongen grotendeels overschakelen op online onderwijs. Maximaal 10 procent van de campuscapaciteit mocht gebruikt worden voor practica of vaardigheidslessen.

Toch zijn de punten voor de afgelopen examens in alle universiteiten en hogescholen minstens even goed als die van vorig jaar, voor de pandemie losbarstte. Daarmee liggen de cijfers in lijn met de resultaten in juni vorig jaar.

Verschillende instellingen maken zelfs gewag van resultaten die licht beter zijn. Aan de KU Leuven steeg het aandeel eerstejaarsstudenten dat voor alle vakken slaagde met 2 procent en lag de gemiddelde score bij bachelorstudenten 2 procent hoger dan voorgaande jaren. De masterstudenten scoorden ongeveer hetzelfde als voorgaande jaren. Aan de UGent slaagden 47,8 procent van de studenten voor alle examens dit semester. Vorig jaar was dat 44,7 procent.

Bij de drie andere universiteiten (VUB, UAntwerpen en UHasselt) geldt ongeveer hetzelfde: punten die, volgens vicerector Onderwijs Jan Danckaert van de VUB, “vergelijkbaar zijn met de resultaten van de vorige examens, zelfs eerder aan de goede kant”. Bij de hogescholen is een soortgelijk geluid te horen. Een status-quo in vergelijking met vorig jaar, zoals aan UCLL, en een stuk beter voor bijvoorbeeld Odisee, waar het aantal geslaagde studenten met 4,3 procent steeg tot 72,4 procent in vergelijking met vorig academiejaar. 

Ook aan de UCLL deden studenten het even goed. Beeld Mine Dalemans
Ook aan de UCLL deden studenten het even goed.Beeld Mine Dalemans

Afhaken

Nu goed, het blijven oppervlakkige vergelijkingen van de scores over de jaren heen. Die nemen we best nog met een korrel zout. Zo is het zonder diepgaande analyses moeilijk te zeggen of deze examens dezelfde maatstaf gebruikten als de vorige – al maken professoren zich overal sterk dat dat het geval is.

Al is er één vaststelling die niet kapot genuanceerd kan worden, namelijk dat er over de hele lijn méér studenten deelnamen aan de examens. “Dat is misschien de belangrijkste conclusie”, zegt Luc Sels, rector van de KU Leuven. “Het aantal studenten dat de examens aflegde, is niet gedaald én er schreven zich aan onze universiteit minder studenten uit na de eerste examenperiode in vergelijking met vorig jaar. Samen met de vaststelling dat de resultaten daalden, doet dat toch de hoop groeien dat we het peloton kunnen samenhouden en volgend academiejaar normaal kunnen starten, zonder de schaduw van de pandemie te moeten meedragen.”

Ook Klaas Vansteenhuyse, Hoofd Onderwijs en Studenten aan de UCLL, vindt dat het belangrijkste signaal. “Het wijst erop dat de betrokkenheid van de studenten niet kleiner is dan andere jaren. Gelukkig, want dat was onze grootste vrees.”

Mentaal welzijn

Er duiken al enige tijd verontrustende signalen op over het mentaal welzijn. Zo zei drie op de vier studenten aan de VUB in een welzijnsenquête hoge stress te ervaren. “Ik vrees dat die signalen niet ongegrond zijn”, zegt sociaal psycholoog Alain Van Hiel (UGent). “Studenten zitten nu eenmaal in die fase van hun leven waarin ze hun identiteit volop exploreren. Net dan worden ze gedepriveerd van sociale contacten.”

Hoe het kan dat studenten toch goede examens aflegden? Dat is speculatie. “Al zijn er enkele rationele verklaringen mogelijk”, zegt Van Hiel. “Op een gegeven moment heb je alle tegels van je plafond geteld en rest er niets meer dan studeren. Bovendien blijkt dat niet voor iedereen geldt dat je slecht in je vel voelen, gelijkstaat aan slecht studeren. Klinkt dat contradictorisch? We weten nu eenmaal dat de relatie tussen graag naar school gaan en goede punten halen niet rechtlijnig is.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234