Maandag 28/11/2022

Controversiële kommaneuker

fiona banner (1966)

Fiona Banner onderzoekt in haar werk de (on-)mogelijkheden van de taal, die volgens haar tekortschiet om intieme gedachten, emoties en ervaringen weer te geven. Ze is een letterzetter of kommaneuker in de letterlijke betekenis van het woord. In haar handgeschreven of gedrukte teksten maakt ze gedetailleerde transcripties van films als Lawrence of Arabia of de Amerikaanse pornoprent Arsewoman in Wonderland, waarvan de hele muur vullende tekst in roze inkt in de Tate menig bezoeker rode oortjes bezorgt. Ze beschrijft in detail wie wat doet met wie en welk effect dat heeft, genre "he cums in her face, she moans and roll over". Banner maakt ook sculpturen, gigantische leestekens. In de Tate staat een serie uit de kluiten gewassen punten waarvan er enkele ook als zitje kunnen worden gebruikt.Reacties De kunstkritiek: Banner maakt kunst over porno en seks is nu eenmaal een onderdeel van onze maatschappij. Wanneer men naar een pornofilm kijkt op grafische wijze, brengt dat nieuwe emoties naar boven.

Germaine Greer (in Newsnight Review - BBC, van 1 november): Het is rommel en bovendien moeilijk te lezen."

De Britse minister van Cultuur Kim Howells (aan The Guardian): "Misselijkmakend".

Wint de Turner Prize 2002

Omdat het al van in 1993 is dat er nog eens een vrouw (Rachel Whiteread) heeft gewonnen en Banners werk heus wel meer om het lijf heeft dan bij een eerste, oppervlakkige, lezing blijkt.

Wint de Prize 2002 niet

Vrouwelijke kunstenaars die de grenzen van de seksualiteit in hun werk aftasten, worden nog altijd niet au sérieux genomen.

liam gillick (1964)

Conceptuele theoreticus

Liam Gillick pendelt tussen Londen en New York en kent de kunstwereld als zijn broekzak. In 1997 nam hij deel aan Documenta X. Gillick is niet alleen kunstenaar, maar ook ontwerper, curator, theoreticus en schrijver. Met zijn abstract en architecturaal werk treedt hij in dialoog met de ruimte. Gillick vertrekt vanuit de specifieke eigenschappen van materialen, structuren en kleuren, waarmee hij een omgeving kleur geeft en transformeert en die, aldus de kunstenaar, de manier waarop de bezoeker/kijker zich gedraagt kan beïnvloeden. Zijn Coast of Asbestos Spangled With Mica (2002) werd speciaal voor de Turner Prize gemaakt: Gillick vertimmerde het plafond met kleurige micapanelen. Gillick maakte in september van vorig jaar in de Tate Annlee You Proposes, een tweedelige installatie die bestond uit zitmeubilair, dat de bezoeker tot reflectie en communicatie moest aanzetten en een computergeanimeerde letter, de Annlee.

Reacties

De kunstkritiek: Het werk van Gillick maakt lichamelijke en intellectuele gewaarwordingen los.

De Britse minister van Cultuur Kim Howells (aan het prikbord van de Tate Modern): "Koude, mechanische, conceptuele bullshit. Het deed me denken aan de kantines van de jaren zestig. Very very boring."

Wint de Prize 2002

Omdat hij de veiligste keuze is. Hij heeft al een indrukwekkend internationaal palmares.

Wint de Prize 2002 niet

Omdat Martin Creed vorig jaar al met een gelijkaardig ultraconceptueel werk Lights On, Lights Of, of een aan- en uitflitsend licht in een zaal van de Tate, won.

keith tyson (1969)

De Britse Panamarenko

Ook Tyson heeft al een carrière in het buitenland opgebouwd: hij stelde solo tentoon in de Kunsthalle van Zürich, vertegenwoordigde het Verenigd Koninkrijk op de Biënnale van São Paulo en was te zien op de Biënnale van Venetië met The Thinker (after Rodin), een monolitische zuil die een elektronisch, bezwerend geronk laat horen en die nu ook in de Tate te zien is.

Tyson heeft een diploma mechanica op zak, wat gecombineerd met zijn plastische opleiding interessante mengvormen tussen kunst en wetenschap oplevert. Zijn werk heeft tevens een sterk filosofische toets. Hoewel de uitvoering van zijn objecten en machines niet op die van Panamarenko lijken, zijn er toch raakvlakken, Tysons The Neon T-Rex (een tekening uit 2002) bijvoorbeeld doet sterk aan Panamarenko's prehistorische robo-kip in het Middelheim denken. Met A Tiny Bubble of Complexity maakte Tyson een grote bol met een ingenieuze warmtegevoelige oppervlakte die gradueel van kleur verandert al naargelang de temperatuur.

Reacties

De kunstkritiek: Tyson stelt de human condition en de complexiteit van de wereld waarin we leven, constant in vraag.

"Keith Tysons werk is opwindend en doordacht en hij kan goed tekenen." (Een bezoeker in het op het net gezette gastenboek van de Tate).

Wint de Turner Prize 2002

Omdat zijn werk complex is en de kunst zelf in vraag stelt. En omdat de bookmakers hem met 6-4 de meeste kans geven.

Wint de Turner Prize 2002 niet

Omdat zijn werk te conventioneel is.

catherine yass (1963)

Psychedelische psychoanalytica

Catherine Yass maakt gebruikt van video en fotografie om de psychologie van de ruimte te onderzoeken. Ze dicht 'de' (openbare) ruimte - van bouwwerven tot toiletten - dezelfde pyschologische kenmerken toe als 'het' individu. Yass maakt op het eerste gezicht vreemde, driedimensionele foto's die ze in lichtbakken presenteert. Ze ontwikkelde een ingewikkeld - gepatenteerd - procédé waarbij ze twee identieke beelden afdrukt, het ene op een positieve film, en het andere op een positieve film maar voorgesteld als een negatief. De theorie is al even vreemd als het resultaat dat nog het best als surrealistisch en zelfs psychedelisch kan worden omschreven. Yass vertegenwoordigde het Verenigd Koninkrijk op de Triënnale van India met twee reeksen foto's van Bollywood. In de Tate stelt ze onder meer Indiase stars tentoon en de speciaal voor de tentoonstelling gemaakte kortfilm Flight. Ze plaatste een camera op een telegeleide modelhelikopter en liet die rond het dak van het Broadcasting House in Londen cirkelen. Door het beeld om te keren refereert Yass aan het verlangen om te vliegen en naar de angst om te vallen.

Reacties

De kunstkritiek: Yass' fotografische experimenteerdrift leidt tot een intensieve kijk op de realiteit.

Germain Greer: "Het werk van Yass is prachtig en buitengewoon. Ik vraag me af op welke manier ze de film heeft behandeld, want de kleuren zijn echt uitzonderlijk."

Wint de Turner Prize 2002

Omdat het al geleden is van in 1993 dat er nog eens een vrouw heeft gewonnen. Haar Indiase roots zouden in deze tijden van, dixit Bert Anciaux, 'interculturele' tijden wel eens in haar voordeel kunnen spelen. Is volgens de bookmakers met een 5-2-notering de tweede grootste kanshebber.

Wint de Turner 2002 niet

Omdat haar werk een (te) klassieke structuur heeft.

Channel 4 zendt de uitreiking zondagavond om 20.15 uur (lokale tijd, bij ons 21.15 uur) uit. De tentoonstelling met de vier genomineerden loopt nog tot 5 januari 2003 in Tate Britain, Millbank in Londen (metro: Pimlico). Info: www.tate.org.uk en www.channel4.com.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234