NieuwsKlachten door corona
Consumentenombudsdienst krijgt40 procent meer aanvragen door corona
De Consumentenombudsdienst heeft vorig jaar 12.174 bemiddelingsaanvragen gekregen. Dat zijn er 40 procent meer dan in 2019. Een rechtstreeks gevolg van de economische impact van de coronacrisis, aldus de autonome overheidsdienst die consumenten gratis bijstaat bij geschillen.
Bij de aanvragen waren er beduidend meer met betrekking tot het onderhoud en de herstelling van onze woning, over luchtvaartmaatschappijen en de lidgelden voor fitnesscentra, sportclubs en hobby.
“Het overgrote deel van de geschillen gaat over geld”, zegt Pieter-Jan De Koning, operationeel manager van de Consumentenombudsdienst. “In het begin van de crisis was er de storm aan vragen over de terugbetaling van vliegvakanties (+ 117 procent). Dat zowat heel Vlaanderen een vakantiehuisje boekte aan zee of in de Ardennen was bij de verstrengde maatregelen eveneens voer voor heel wat geschillen.”
En dan waren er natuurlijk ook de abonnementen voor fitnesscentra die via domiciliëring bleven doorlopen, de reeds betaalde dans-, zwem- en yogalessen (+ 111 procent). Meer dan duizend dossiers (+46 procent) gingen over het onderhoud of reparatie van de woning. “We zijn allemaal aan het verbouwen of klussen geslagen, met ook heel wat slecht of niet-uitgevoerde opdrachten. Aannemers moesten soms ook verplicht het werk staken, terwijl wel voorschotten waren betaald.”