Zaterdag 17/04/2021

Consument wantrouwt gezondheidsslogans

undefined

"Werkt cholesterolverlagend." "Bevat vitamines A en C." Op heel wat voedingsproducten vind je dergelijke gezondheidsclaims. Maar hecht de winkelklant geloof aan die slogans? "Consumenten twijfelen aan het waarheidsgehalte van de reclame die weldoende effecten op de gezondheid belooft. Zeventig procent denkt dat producenten liegen of met opzet 'vergeten' te vermelden dat, zelfs wanneer één ingrediënt in een product goed is voor de gezondheid, de andere ingrediënten minder goed kunnen zijn", antwoordt het OIVO, het studiecentrum van de verbruikersorganisaties. De onderzoekers hielden in mei 2003 een enquête bij 250 mensen en presenteerden deze week de resultaten.

Het OIVO wijst op een aantal gevaren van gezondheidsclaims. "De consument kan een levensmiddel met een geneesmiddel verwarren. Soms beklemtonen producenten bepaalde voordelen van een product waarvan de samenstelling onevenwichtig is door het hoge suiker- en vetgehalte. Ander gevaar: de overconsumptie van bepaalde voedingsstoffen wordt met opzet niet vermeld." Producten met gezondheidsslogans worden ook dikwijls tegen een hoge prijs verkocht, terwijl de meeste consumenten de noodzakelijke voedingsstoffen kunnen binnenkrijgen door gewoon evenwichtig te eten.

De organisatie bestudeerde in haar onderzoek onder meer de gezondheidsclaims van de merken Actimel, Danone en Kinder. Die chocolade pakt op zijn verpakking uit met "In Kinder chocolade zit evenveel calcium als in een groot glas melk." Het OIVO erkent dat in 100 gram Kinder meer calcium zit dan in een glas volle melk van 25 cl (323 mg tegenover 285 mg), maar wijst erop dat tegelijk het aantal calorieën ruim drie keer hoger ligt (558 tegenover 163). "De boodschap vergeet toe te lichten dat de hoeveelheden vetten en suikers in een portie Kinder veel groter zijn dan in een glas melk."

Het OIVO pleit voor een strakkere Europese reglementering. "Daardoor zal de klant de garantie hebben dat de claims wetenschappelijk bewezen zijn." (EV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234