Woensdag 28/10/2020

Consolemakers bereiden nieuwe veldslag voor

Nu de lanceringsdata van de PlayStation 4 en Xbox One bekend zijn, is een nieuwe console-oorlog ingezet. Sony is op dit moment de gedoodverfde winnaar, maar het verleden leerde dat alles nog kan gebeuren. Ook al omdat beide fabrikanten, samen met de rest van de videogame-industrie, op zoek zijn naar nieuwe creatieve zuurstof.

Op Gamescom, een videogamebeurs in Keulen die ieder jaar zo'n 275.000 gamefreaks aantrekt en waar alle grote gamebedrijven hun nieuwigheden voor het najaar laten zien, is er dit jaar meer drukte dan anders. Hier werd namelijk het startschot gegeven voor een nieuwe consoleoorlog. Die woedt vanaf dit najaar tussen elektronicaconcern Sony, dat zijn PlayStation 4 lanceert op 29 november, en informaticagigant Microsoft, wiens Xbox One eveneens in november uitkomt in de VS en een aantal grotere Europese markten als Groot-Brittannië en Frankrijk (in België, net als in een vijftal andere landen, werd dit uitgesteld tot volgend jaar).

Op zich zijn de twee consoles aan elkaar gewaagd: qua rekenkracht en grafische capaciteiten, intern geheugen, een ingebouwde blu-rayspeler. Alleen: de Xbox One is, met zijn richtprijs van 500 euro, liefst honderd euro goedkoper dan de PlayStation 4.

Kaarten herschud

De relatieve schaarste en de duurdere prijs maken dat de PlayStation 4 de meeste kans maakt om de harten van spelers te veroveren. In België wordt het nu al lastig om dit najaar nog een toestel op de kop te tikken. Game Mania, de grootste videogameverkoper in ons land, zegt dat al wie zijn PlayStation 4 heeft voorbesteld na 7 augustus geen garantie meer heeft dat hij het toestel voor het einde van het jaar in handen krijgt. "De PlayStation 4 lijkt te worden voorbijgelopen door zijn eigen succes", zegt Tom Henderikx, 'concept manager' bij Game Mania.

Maar de troeven die de PlayStation 4 in handen heeft, zijn over een termijn van meerdere jaren geen garantie voor succes. Bij het begin van de vorige consoleslag was Sony marktleider met zijn PlayStation 2, maar door een paar verkeerde keuzes bleef opvolger PlayStation 3 hangen in de verkoop. Tegelijkertijd zette Nintendo's Wii zijn onverwachte charge in, en schopte dat toestel het tot de huidige marktleider met bijna 100 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Microsofts Xbox 360 hinkt een eind achterop met 78 miljoen verkochte stuks, en Sony haalde op zeven jaar tijd zijn aanvankelijk forse achterstand in met nog eens 78 miljoen verkochte PlayStation 3's. Maar aan de vooravond van de nieuwe console-oorlog zijn de kaarten herschud: Nintendo's Wii U, de eerder dit jaar gelanceerde opvolger voor de Wii, zit nog maar aan 3,36 miljoen verkochte toestellen, en heeft in Europa zelfs nog geen miljoen exemplaren verkocht.

"Ik heb iedere consolelancering meegemaakt sinds de strijd tussen Atari en Intellivision in de jaren '70, en iedere keer is het een verrassing welke van de spelers het pleit zal winnen", zegt Don Daglow, een gameontwerper die de start van bedrijven als Electronic Arts nog heeft meegemaakt, en vandaag gamebedrijven adviseert als extern consultant. "Vorige keer dachten we het ondertussen wel te weten en wat gebeurde er? De Wii ging ineens met al het publiek lopen."

Nieuw bloed

Opvallend is dat de consolefabrikanten, samen met een groot aantal gameuitgevers, zwaar lijken in te zetten op nieuwe titels. Waar de game-industrie de laatste jaren vast leek te zitten in een stramien van sequels en reeksen met een jaarlijkse aflevering, trekken ze nu de kaart van de vernieuwing.

Tijdens zijn persconferentie liet Sony bijvoorbeeld Shadow of the Beast zien, een PlayStation 4-remake van een game uit 1989, waarop het bedrijf de rechten had toen het in 1993 gamebedrijf Psygnosis overnam. En ook de gamehuizen die spellen voor beide toestellen maken laten zich niet onbetuigd: Activision komt met de shooter Destiny, Electronic Arts brengt Titanfall, het Franse Ubisoft pakt uit met zijn technothriller Watch Dogs, en het Japanse Square Enix heeft het mysterie Murdered: Soul Suspect in zijn mouw zitten.

Bovendien hebben beide consolefabrikanten ineens veel oog voor indie-games, gemaakt door onafhankelijke ontwikkelaars voor een schijntje van de miljoenenbudgetten die worden neergeteld voor commerciële games. Dat onafhankelijke circuit werd groot dankzij de opkomst van smartphones en tablets, en nu willen ook de consolemakers een deel van die koek. Microsoft zette een programma op touw om indie-gamemakers een plaats te gunnen in de downloadwinkel die de Xbox One zal aanbieden, en Sony wijdde een stuk van zijn Gamescom-persconferentie aan de onafhankelijk gemaakte games die voor de PlayStation 4 zullen uitkomen. Het is een testament van de fabrikanten dat de groei van de rekenkracht, en de visuele bravoure die ze meebrengt, ook voor hen niet meer genoeg is. En dat ze terug willen keren naar de originaliteit van de gamemakers van vroeger, die het met weinig middelen en veel creativiteit moesten doen.

Maar een herbronning is hoe dan ook nodig: de verkoop van consolegames is al even aan het stagneren, terwijl die van mobiele spelletjes nog steeds groeit. "Gamemakers beginnen in te zien dat ze met mooiere graphics en fraai geluid het verschil niet meer maken", zegt Daglow. "Dus moeten ze op zoek gaan naar nieuwe manieren om de status quo te doorbreken. Door terug originelere games te maken, bijvoorbeeld."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234