Zaterdag 05/12/2020

Consequent concept en perfecte uitvoering

Ieder mens wordt ouder en de dood komt dichterbij. In ‘I went to the house but did not enter’ tast Heiner Goebbels met poëtische, muzikale en visuele middelen de gevoelens af die door die waarheid worden opgeroepen. Voor I went... is Goebbels aan de slag gegaan met literaire teksten. Tussen The Love Song of J. Alfred Prufrock van T.S. Eliot en Worstward Ho van Samuel Beckett staat een ironische confrontatie van La folie du jour van Maurice Blanchot met Der Ausflug ins Gebirge van Franz Kafka. Allemaal teksten over de absurditeit van ons leven en het falen van ons streven. Drie delen, duidelijk gescheiden door decorwissels, geven daar telkens een andere invulling aan. Eliots zinloze liefdeslied krijgt vorm in een zwart-wit, symmetrisch appartement. Vier heren pakken zorgvuldig de inboedel in een doos en vervangen die door de negatieve weergave ervan (wit wordt zwart en omgekeerd). Het beeld daarna is het meest ‘Goebbelsiaanse’ en herinnert sterk aan zijn Eraritjaritjaka. In een onbeduidend verkavelingshuis wonen niets dan alleenstaande mannen die allerlei schijnbaar onbeduidende maar bij nader toezien ook gevaarlijke, misschien wel verboden besognes hebben. Wonderlijk hoe de subversieve, poëtische tekst van Blanchot gebracht wordt als triviale conversatie.Voor Becketts tekst zijn ze terechtgekomen in een hotelkamer waar de tijd lijkt stil te staan. De tekst wordt meerstemmig maar volledig homofoon gereciteerd. Alles is herinnering geworden. Ook hier weer een ondraaglijke traagheid, nu aangedikt met schrijnende melancholie.De sterkte van de voorstelling zit in drie elementen: het consequente concept, de perfecte uitvoering en de natuurlijke combinatie van disciplines. Het natuurlijke gevolg is dat ze vergankelijk zijn: de muziek van Goebbels is alleen zinvol in deze context. In die zin zijn vorm en inhoud één: zoals de dood naderbij komt, sterft ook de voorstelling als haar tijd gekomen is. (SM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234