Zondag 09/05/2021

Concorde herleeft als supersonische tweedekker

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Toen de Concorde in 2003 voor de laatste maal opsteeg, luidde dit het einde in van commerciële supersonische vluchten. Een innovatief vliegtuigconcept, bedacht door onderzoekers van het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT), blaast de Concorde echter nieuw leven in, ditmaal als een vreemd uitziende tweedekker.

Toch valt er iets te zeggen voor dit ontwerp. Door te kiezen voor een tweedekker, verbruikt het toestel vijftig procent minder brandstof en wordt de onvermijdelijke knal die gepaard gaat met het doorbreken van de geluidsbarrièrre, flink in de kiem gesmoord. Die knal ervaren mensen op de grond als zeer storend waardoor Concordes vroeger amper over land mochten vliegen.

De researchers zijn nog volop bezig met het verfijnen van het concept. Een volgende stap is het ontwerp van een driedimensionaal model zodat men kan nagaan hoe andere factoren de vlucht kunnen beïnvloeden. Benieuwd of we deze vreemde vogel ooit in het luchtruim zullen ontwaren.

De Concorde Beeld REUTERS
De ConcordeBeeld REUTERS
null Beeld EPA
Beeld EPA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234