Dinsdag 07/07/2020

Concentra zet 'MaoMagazine' aan de deur

Brussel

Van onze medewerker

Ronald Meeus

De Limburgse uitgeverij Concentra heeft alle logistieke en financiële steun aan MaoMagazine, het 'onbetaalbare' blad voor onderzoeksjournalistiek en berichten uit de culturele onderstroom, opgezegd. Het blad bracht, met een exploitatietekort van enkele tientallen miljoenen frank, slechts een fractie op van wat Concentra had vooropgesteld.

De reclame-inkomsten op de internetsite moesten zowel de kosten van de website als het gedrukte magazine dragen, maar door de tegenvallende economische situatie bleek dat niet langer haalbaar. Advertentie-inkomsten uit het internet zijn veel te lauw op het moment, stelt de uitgeverij. "Twee jaar geleden, toen we de eerste plannen lanceerden voor MaoMagazine, was het nog perfect mogelijk om een model volledig op het internet te baseren", vertelt Concentra-directeur Ernest Bujok aan De Morgen. "Dat is inmiddels natuurlijk veranderd: nu de advertentie-inkomsten niet langer worden berekend op pageview (het aantal keer dat een pagina wordt gelezen) maar op click-through-rates (het aantal keren dat een reclameboodschap daadwerkelijk wordt aangeklikt), is een project als MaoMagazine helaas niet langer leefbaar."

Concentra stelt dat kwalitatief alle verwachtingen werden ingelost en dat het ook aan belangstelling van de lezers niet ontbrak: het blad had een tweewekelijkse gedrukte oplage van 50.000 exemplaren zonder noemenswaardige uitval, en inmiddels hadden ook al 16.000 lezers een abonnement genomen. De website trok bovendien dagelijks tweeduizend tot drieduizend bezoekers aan. Het blad overtrof op sommige vlakken de verwachtingen, zegt Concentra, maar de uitgeverij beschouwt het evenwel niet als een optie om het als betalend tijdschrift verder te zetten.

Bujok: "We hebben MaoMagazine eigenlijk nooit echt als een printmagazine opgestart en we hebben ook niet de kennis in huis om een tijdschrift uit te geven: we beschikken bijvoorbeeld niet over een eigen reclameregie of een abonnementendienst. Bovendien zou dat nog eens ernstige meerkosten betekenen: een betalend tijdschrift moet alleszins dikker zijn dan het MaoMagazine zoals we het kennen, minstens 44 pagina's dik, en dat zou ons nog eens honderd miljoen extra gekost hebben."

Ook het blad onderbrengen bij Patio, de tijdschriftenuitgeverij van koepelmaatschappij RUG, is niet mogelijk, stelt Bujok: "Ook Patio staat op dit moment niet sterk genoeg om een nieuw blad uit te geven. Het enige tijdschrift dat de uitgeverij maakt, Groovy (een zogenaamd 'wannahave'-magazine, dat de nieuwste gadgets presenteert, RMe), is uiteindelijk meer een product dan een volwaardig magazine."

De uitgeverij wil de Mao-redactie tot het volgende nummer (een eindejaarseditie die rond 17 januari 2002 zal worden uitgegeven) de kans geven om een nieuwe investeerder te zoeken, en is ook bereid de titel voor een schappelijke prijs over te laten. "Het is spijtig voor Concentra dat we iemand anders laten profiteren van onze inspanningen, maar alles is beter dan het blad gewoon te laten verdwijnen." De redactie is, volgens een bericht op de website, alle mogelijke opties aan het overwegen om het blad in een aangepaste vorm voort te zetten.

'Advertentie-inkomsten uit internet zijn te lauw'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234