Maandag 28/09/2020

De wei, de wereld

Compro Oro op Gent Jazz: van Cuba tot Arabië en de Brugse poort

Beeld Lilith Geeraerts

Op de Garden Stage van Gent Jazz krijgt elke dag een minder bekende band een podium om te laten zien wat hij in huis heeft, tussen de optredens op het hoofdpodium door. Afgelopen weekend werd de spits afgebeten door Compro Oro, met jazz en consorten uit alle windrichtingen.

Het is al enkele jaren een traditie: jonge acts krijgen op het tweede podium van Gent Jazz op een dag liefst drie keer de kans om de festivalganger te bekoren die naar de Bijloke-site is komen afzakken voor kleppers als Herbie Hancock, Grace Jones en Norah Jones. Die hoeft daarmee trouwens geen enkele van die grote kleppers te missen: het tweede podium is enkel toegankelijk tussen de acts op het hoofdpodium.

Afgelopen donderdag mocht het Gentse Compro Oro de honneurs waarnemen. De vijfkoppige band doet sinds een paar jaar kleine podia en jazzclubs aan in België, maar het publiek op Gent Jazz was voor hen het grootste tot nu toe. Wim Segers startte vijf jaar geleden met drummer Frederik Vandenberghe en gitarist Bart Vervaeck Compro Oro als latin jazz-collectief, maar vandaag valt dat nog maar moeilijk in een hokje te plaatsen. Hun muzikale stijl is misschien beter te beschrijven in beelden dan in woorden: de mannen hebben voor hun passage op Gent Jazz allemaal – zonder dat ze het van elkaar wisten – een hawaïhemd aangetrokken. En toch zien er nog steeds meer rock-'n-roll uit dan de meeste moderne rockbands.

Vibrafonist Wim Segers herken je uit de duizend. Niet door het flashy hemd, niet door zijn verwaaide coupe, en zelfs niet per se door de percussiestokken die hij in zijn achterzak heeft zitten. De Gentse Limburger vult elke ruimte die hij binnentreedt met virtuoos gefluit. “Je hebt een stukje materiaal nodig om aan een repetitie te beginnen, maar je kunt best ook niet té voorbereid zijn. Vaak begint een nummer van mij hiermee.” Segers tuit zijn lippen en fluit een deuntje in de backstage van Gent Jazz. “Deze heb ik al een jaar geleden opgeslagen in mijn smartphone. Misschien wordt het tijd om er iets mee te doen.”

Wim Segers: “Arabische klanken? Ik woon sinds twee jaar in Gent, aan de Brugse Poort, en daar heb ik zeker en vast iets opgepikt.”Beeld Lilith Geeraerts

Junglepsychedelica

Hoe hij nu zélf het geluid van Compro Oro zou omschrijven? “Op dit moment noem ik het junglepsychedelica. Begrijp me niet verkeerd: niet het soort jungle dat je op drum & bass-feestjes hoort. Het is gewoon een sfeer. Een zuiders allegaartje.”

De band laat zich op Gent Jazz van zijn meest schizofrene kant zien. De eerste set is cuban, de tweede bevat vooral Ethiopische invloeden, en net voor het optreden van Grace Jones spelen ze vooral met Arabische klanken. Oosterse invloeden zijn de laatste jaren in alle soorten muziek – zeker in jazz en elektronica – overigens steeds meer aanwezig, dus noem ze gerust een bende hipsters. “Nochtans was het helemaal niet onze bedoeling om in deze of gene trend mee te gaan”, lacht Wim. “Ik denk dat het logisch is dat je geluid uit je omgeving onbewust overneemt. Ik woon sinds twee jaar in Gent, aan de Brugse Poort, en daar heb ik zeker en vast iets opgepikt.”

Terwijl we met hem zitten te babbelen, is het nog niet helemaal duidelijk of het wel een goed idee zou zijn om drie keer een duidelijk ander genre te spelen. Maar na de tweede set komt Kurt Overbergh van de AB hen feliciteren. Hij vond de Afrikaanse set de beste. “Waarom we alle sets duidelijk binnen een andere stijl spelen? Dan kunnen we geboekt worden als Cubaanse gelegenheidsband. Nee, serieus: het is een beetje een publiekstest, en we hebben de muziek ook wel aangepast aan het uur van de dag. We hebben stiekem ook de meeste stoelen uit de zaal laten verwijderen. Anders dansen mensen niet.” 

Beeld Lilith Geeraerts

Eerlijk, we betwijfelen sterk of dat ook nodig is. We kunnen ons moeilijk inbeelden dat een paar stoelen iemand zouden tegenhouden om te dansen op de warme percussie van Compro Oro.

In het tweede weekend van Gent Jazz spelen Makaya McCraven (13/7) en DAAU (15/7) elk drie keer op de Garden Stage. gentjazz.com 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234