Dinsdag 01/12/2020

Ryanair

Compensatie door Ryanair? Reken er maar niet op

Flink wat toestellen van Ryanair zullen de komende weken aan de grond blijven wegens gebrek aan piloten.Beeld AP

Ryanair moet duizenden mensen vergoeden voor de vluchten die ze tot eind oktober schrapt. De kans dat de maatschappij hen ook daadwerkelijk zal compenseren, is evenwel klein. "Veel reizigers zullen zich de moeizame procedure besparen." 

De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair schrapt de komende zes weken flink in haar aanbod: zeker 294 vluchten zullen niet op de tabellen in Charleroi en Zaventem verschijnen. 

Als verklaring haalt Ryanair problemen met de verlofdagen van zijn piloten aan. Volgens luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) speelt ook een pilotentekort. De beslissing om vervolgens 400.000 reizigers in de kou te zetten, is volgens de professor evenwel berekend. "Vluchten schrappen zal voordeliger uitkomen dan de onvermijdelijke vertragingen oplossen."

20 miljoen euro

CEO Michael O'Leary zelf kondigde aan 20 miljoen euro aan de kant te zetten om reizigers te compenseren. Of dat bedrag voldoende zal zijn, kan niemand inschatten. "Het hangt af van het aantal reizigers die een compensatie zullen aanvragen", aldus Van de Voorde. 

De econoom gelooft dat velen daarvan zullen afzien. Bij lowcostmaatschappijen als Ryanair is het immers een moeizame procedure. Transporteconoom Klaas De Brucker (KU Leuven) vergelijkt het met een processie van Echternach. Hij wacht al meer dan twee jaar op een compensatie van Vueling na een geschrapte vlucht naar Italië. Intussen is hij zelf al vier keer het in te vorderen bedrag kwijt aan onder meer gerechtelijke procedures. 

Van de Voorde: "Maatschappijen als Ryanair houden je aan het lijntje. In de meeste gevallen zal zo'n aanvraag ook maar 250 euro opleveren. Voor veel reizigers is het sop de kool niet waard." 

En zelfs als alle getroffen reizigers een compensatie vragen, zal het voor Ryanair geen drama zijn, aldus Van de Voorde nog. "Het zijn peanuts voor een bedrijf dat vorig boekjaar afsloot met een winst van 1,3 miljard euro." Dat het aandeel van Ryanair gisteren, bij de opening van de beurzen, 3 procent zakte, wordt evenmin dramatisch genoemd.

Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop vreest dat niet alle reizigers zullen krijgen waar ze recht op hebben. Gisteren verstuurde ze samen met haar Italiaanse, Spaanse en Portugese zusterorganisaties een ingebrekestelling naar Ryanair. "De maatschappij heeft de passagiers van de geannuleerde vluchten niet de juiste informatie over hun rechten gegeven", zegt woordvoerder Simon November. "Ze stelt alleen een alternatief of een terugbetaling voor, terwijl de getroffen passagiers ook recht hebben op een vergoeding als hun vlucht minder dan twee weken voor het geplande vertrek geannuleerd wordt." 

November: "Passagiers kunnen ook een bijkomende schadevergoeding eisen als ze dat kunnen aantonen." Denk aan: een reeds betaald concertticket of hotel.

Test-Aankoop overweegt groepsvordering

Als Test-Aankoop binnen de acht dagen geen antwoord van Ryanair krijgt, overweegt ze juridische stappen. Wat die stappen omvatten, kan November nog niet preciseren. Een groepsvordering is volgens hem wel een mogelijkheid. 

Luchtvaarteconoom Van de Voorde meent dat dit weinig verschil zal maken. "Met alle respect: deze organisatie weegt te licht. Dit is David tegen Goliath." 

Test-Aankoop is trouwens niet de enige die gerechtelijke stappen overweegt. Ook minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) doet dat, zo laat hij weten. Zijn administratie is alvast een onderzoek gestart.

Lees meer: Topman Ryanair door het stof na fiasco van geschrapte vluchten: "We fucked up"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234