Maandag 18/11/2019

‘Communicatie tussen NMBS en Infrabel is op zijn minst ongelukkig’

BRUSSEL l Transporteconoom Theo Notteboom (Universiteit Antwerpen) stelt vragen bij het investeringsbeleid van de NMBS: er zou te weinig in veiligheid geïnvesteerd zijn. Cruciaal in een land als België, waar met een dicht spoorwegnet een ongeval snel gebeurd is.Door Stijn Cools

Negen jaar na de treinramp in Pécrot blijkt dat slechs een kleine minderheid van de Belgische treinen uitgerust is met een volautomatisch remsysteem bij een rood sein.Notteboom: “In de jaren negentig hebben landen als Frankrijk en Duitsland, en zelfs eerder nog Nederland, al volop geïnvesteerd in dergelijke systemen om een veiliger treinverkeer mogelijk te maken. Europa besliste echter dat er een uniforme Europese veiligheidsstandaard moest komen om het treinverkeer tussen de verschillende landen op een geliberaliseerde treinmarkt mogelijk te maken.” Waarop Frankrijk, Nederland en Duitsland ondanks hun eigen systeem zich naar de Europese standaard moesten voegen?“Landen die al een fatsoenlijk veiligheidssysteem hadden, konden wegen op de ontwikkeling van die Europese standaard. Voor hen volstond een relatief kleine aanpassing van de bestaande systemen. Bijgevolg was het voor België perfect mogelijk om zelf al een veiligheidssysteem te implementeren en niet te wachten op die Europese standaard.”België heeft dan gekozen voor het TBL1+-systeem in 2006 omdat het Europese systeem niet zou voldoen.“Dat is niet het meest geavanceerde veiligheidssysteem, eerder een soort light versie als tijdelijk alternatief. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel is druk bezig met de spoorinfrastructuur aan dit systeem aan te passen. Ook de NMBS moet haar treinstellen hiervoor in orde brengen. Maar blijkbaar wordt er in twee snelheden gewerkt en schiet Infrabel wat sneller op dan de NMBS. Dat maakt dat vandaag de dag veel treinstellen niet in staat zijn te communiceren met de bakens van Infrabel, omdat de juiste apparatuur nog niet aan boord geïnstalleerd is. Op zijn minst is er sprake van een wat ongelukkige communicatie tussen Infrabel en de NMBS.”De gecrashte treinstellen in Buizingen waren ook niet uitgerust met het nieuwste veiligheidssysteem.“Ik heb er zelfs mijn twijfels bij of de NMBS wel van plan was om in die treinstellen het nieuwe veiligheidssysteem te installeren. Die stellen zijn oud en blijven bijgevolg nog slechts enkele jaren in gebruik.”Veiligheid was geen prioriteit in het investeringsbeleid van de NMBS?“Eind jaren 90 heeft de NMBS volop de kaart van de hogesnelheidstrein gekozen. Daar werden heel wat miljoenen ingepompt. De opwaardering van oudere stations hing daar ook nog aan vast. Mijn vraag is dan of de NMBS daar wel de juiste prioriteiten gesteld heeft, of er niet beter voor meer veiligheid was gekozen.”Essentieel in dit land.“België heeft een heel dicht spoorwegnet. De afgelopen tien jaar kwamen er steeds meer treinen bij. Daarbij zijn er nog enkele wel erg drukbezette assen. Er moet maar één ding misgaan en de sneeuwbal gaat aan het rollen: vertragingen en in het ergste geval zelfs ongevallen. Er is immers weinig ruimte om eventuele problemen op te lossen. Buizingen lag op zo’n as.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234