Dinsdag 07/12/2021

Communautaire spanningen bij spoorbonden (bis)

Een nieuwe stakingsaanzegging voor 29 tot 30 oktober veroorzaakt onrust en wrevel binnen het gemeenschappelijk vakbondsfront. Opnieuw geeft de Waalse vleugel van de socialistische bond volop gas, terwijl de andere bonden met de handrem op voort willen onderhandelen.

Een rondje communicatie voor gevorderden leek het wel. De socialistische overheidsvakbond ACOD heeft eind vorige week opnieuw een stakingsaanzegging ingediend bij het spoor. Dat lekte gisteren uit, na het overleg tussen de vakbonden en ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS). De inzet is bekend: Magnette wil een vernieuwde structuur met twee entiteiten, de spoorbonden willen liever van de NMBS een eengemaakte structuur maken.

Of er effectief ook wordt gestaakt, is echter de vraag. De aanzegging loopt voor de periode 29 tot 30 oktober, en afhankelijk van de bron beslaat ze een 24-uren- tot zelfs een 48-urenstaking. Neen, geen staking, maar een actie, klinkt het dan weer bij andere bronnen. "Een van de voorstellen was een minimale dienstverlening", aldus Jean-Pierre Goossens, voorzitter van het Vlaamse ACOD Spoor. De verleden tijd in zijn betoog slaat op het feit dat de socialistische vakbond gisteren in de namiddag nog in allerijl vergaderde om de stakingsaanzegging alsnog in te trekken. Wat tot nog toe niet gebeurde. Het geheel heeft iets weg van een wat bizarre wending van een rondje spierballengerol met communautaire inslag.

Feit: volgens Goossens was het niet de bedoeling om dit te communiceren, maar deed Magnette dit bewust wel. "Om ons uit verband te spelen, wat niet zal lukken", aldus de vakbondsman. "De stakingsaanzegging kwam er omdat de achterban erg ongelukkig was met wat voorlopig uit de bus kwam bij het overleg eind vorige week tussen de vakbonden en minister Magnette." De vakbond anticipeerde met de stakingsaanzegging en zegt dat ze zo spontane acties wilde vermijden.

De minister is behoorlijk in zijn wiek geschoten, en liet al verstaan dat onderhandelen met de dreiging van een staking als stok achter de deur niet kan.

Off the record wordt er door verschillende interne bronnen andermaal verwezen naar de Waalse vleugel CGSP als grote roerganger. Zij lag ook aan de basis van de vorige, zeg maar bewogen, staking van begin oktober. Toen speelde Philippe Dubois van CGSP Cheminots aanvankelijk cavalier seul door plots de staking van 3 oktober aan te kondigen, nog voor de vakbondstop daarover had beraadslaagd. Hij was het ook die er toen al een 48-urenstaking wou van maken, maar dat kon voorkomen worden.

Nu was het voorzitter Michel Abdissi van CGSP Cheminots, die dus handelde uit noodzaak om de woelige achterban 'iets te geven'.

Vraag, wordt er nu wel of niet gestaakt? "Deze week is er nog overleg met de Waalse vleugel", zegt Goossens. "Ik hoop dat ze tot rede vatbaar zijn. De minister kan daarbij helpen door eindelijk eens een ernstig onderhandelingsdocument op te stellen. Tot vandaag is er niks, na al die maanden."

Luc Piens, van de christelijke spoorbond ACV Transcom kijkt intussen met verbazing naar de capriolen bij zijn collega's, maar zegt liever te willen focussen op het overleg. "Wij hebben geen mandaat van onze achterban om te staken, wel om een oplossing te vinden." Samen met de andere bonden wil hij een gemeenschappelijke tekst opstellen met een aantal ideeën en voorstellen. "Laat ons daar eerst werk van maken", zegt Piens. "Praten moet je toch, dan liever voor dan na een staking." De Waalse stakingsbereidheid botst al langer met de terughoudende houding bij de Vlaamse vakbondsdelegatie.

Dat erkent Goossens ook, al pleit hij ervoor om geen verdeeldheid in de rangen te laten sluipen. Op de staking van begin oktober kwam er veel protest. Reizigersvereniging TreinTramBus was toen bovendien verbaasd dat de vakbonden staken 'om de reizigers te helpen'. De treinreizigers worden gewoon alweer het slachtoffer van een politiek conflict waarin ze geen betrokken partij zijn, klonk het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234