Dinsdag 11/08/2020

Televisie

Commerciële zenders: "Als het zo voortgaat zijn we binnen twee jaar dood"

Beeld Thinkstock

"Als het zo voort gaat verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven." Dat zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (VIER en VIJF), tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement. De zenders werken samen met Proximus en Telenet aan oplossingen in de vorm van reclame die niet kan worden doorgespoeld of een betaalmodel voor kijken zonder advertenties.

In het Vlaams Parlement werd gedebatteerd over een studie van Econopolis die waarschuwde voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. "Op Eén wordt nu gemiddeld 24 procent uitgesteld gekeken, maar er zijn uitschieters tot 39 procent", zei Lut Vercruysse, directeur strategie van de VRT, donderdag. "Op Canvas gaat dat zelfs tot 44 procent."

De cijfers doen de commerciële zenders bibberen. "Het gaat schrikwekkend snel. In de VS wordt nu al 50 procent uitgesteld gekeken en er is geen enkele reden om te denken dat het bij ons trager zal gaan", aldus Quaghebeur.

Medialaan (VTM en Q2) en SBS lijken het grotendeels eens over een oplossing. "We zien twee mogelijkheden", zei de topman van SBS. "Ofwel wordt de kijker verplicht een aantal reclameblokken te bekijken, ofwel stapt hij in een Spotify-model met een extra betaling. Ik denk dat de commerciële zenders daar op dezelfde lijn zitten."

Vertraagde discussie

De grootste distributeurs, Telenet en Proximus, onderhandelen momenteel met de zenders over een nieuw inkomstenmodel, al mag dat volgens de Europese regels niet gebeuren met alle spelers rond dezelfde tafel. Het overleg verloopt bilateraal, wat de discussie vertraagt.

De distributeurs dringen er daarbij op aan dat de regels voor alle zenders en voor elk type content zouden gelden. "Reclame voor een opname plaatsen is een mogelijkheid waarvoor wij open staan, als dat met medewerking van alle spelers en voor alle types van opnames gebeurt", aldus Stéphanie Röckmann van Proximus.

Het gaat in 2017 overigens allesbehalve goed met de verkoop van tv-spotjes, al staat niet vast dat die daling met het uitgesteld kijken te maken heeft. "De markt is zeer slecht momenteel, er is nog voldoende ruimte om te adverteren", besloot Quaghebeur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234