Donderdag 23/09/2021

Commerciële zender haalt met nieuwe en prestigieuze fictieprojecten grote namen binnen

Vtm is geen vies woord meer

De komende maanden wordt bij vtm zwaar ingezet op fictie. 'Jes', de Brusselse variant op 'Friends' die gisteren werd voorgesteld, is het eerste project in een lange rij. En opmerkelijk, terwijl vroeger een aantal grote namen hun neus ophaalden voor wat aan de Medialaan werd gemaakt, slaagt vtm er in om voor haar fictieoffensief een hele resem producers, scenaristen en acteurs met naam te strikken.

Door Pieter DUMON en sarah theerlynck

BRUSSEL l 'Het is simpel', vindt Erwin Provoost, de producer achter succesreeksen als 'Flikken' en 'Windkracht 10'. 'Een zender moet je het gevoel geven dat de deur voor je open staat. En op dit moment is dat bij vtm het geval.'

Het lijstje fictieprojecten dat bij vtm op het programma staat, oogt mooi. Er is de sitcom Jes, het familie-epos Crooneborghs, de politiereeks die voorlopig als werktitel Erika Maes meekreeg en Dag en Nacht, een serie die ons een blik achter de schermen van een hotel gunt. Nog indrukwekkender zijn de namen die achter die programma's schuil gaan. Succesproducer Erwin Provoost neemt Jes en Dag en Nacht voor zijn rekening. Ward Hulselmans, de scenarist van Witse, is verantwoordelijk voor het scenario van Crooneborghs en in het lijstje acteurs die in die verschillende projecten opduiken, treffen we namen als Koen De Graeve, Pascale Platel, Veerle Baetens en Johan Heldenbergh aan. "Tegenwoordig wil elke Vlaamse acteur met ons werken", merkten programmadirecteuren Jan Segers en Laurens Verbeke niet geheel onterecht op tijdens de voorstelling van hun voorjaarsprogrammatie.

Open zender

Volgens Provoost zijn daar twee verklaringen voor. "Tien jaar geleden waren televisie en vtm nog vieze woorden voor serieuze acteurs. Maar toen doken er, vooral in de Verenigde Staten, televisiereeksen op die qua kwaliteit gerust hun voet naast de betere speelfilms kunnen zetten. Dat heeft ook in Vlaanderen bij veel mensen de ogen geopend." Maar ook de sfeer bij vtm heeft een invloed, denkt Provoost. "Vtm is tegenwoordig een heel open zender. De deal om Jes te gaan maken bijvoorbeeld, was in geen tijd beklonken. Na een fragment van amper drie minuten riep Jan Segers al: 'Dat moeten we hebben!' Die aanpak geeft je het gevoel dat je goed bezig bent. Dat maakt het leuk om voor zo'n zender te werken. Acteurs voelen ook dat vtm echt voor kwaliteitsvolle fictie wil gaan. In Jes en Dag en Nacht krijgen acteurs echt de kans om hun ding te doen."

Koen De Graeve, die in Jes de rol speelt van de lieve brombeer Luc De Wilde en bekend is als 'den dikken' in Loft en Mike in Van vlees en bloed, beaamt dat. "Ik heb wel wat vragen bij het doorsnee programma-aanbod van vtm, maar bij dit project was meteen duidelijk dat het iets zou worden. Ergens is het ook alleen maar logisch dat vtm inzet op kwaliteitsfictie. Als ze een beetje marktintelligent denken bij de zender, dan zien ze ook wel in dat de tv-kijkers van vandaag nood hebben aan fictie met diepgang, aan reeksen die de vergelijking met Amerikaanse voorbeelden als Sex & the City kunnen doorstaan. 'De Vlaamse fictie is volwassen geworden', dacht ik toen ik de eerste teaser zag van Jes."

Domino-effect

Scenarist Ward Hulselmans heeft nog een andere verklaring voor de plotse aantrekkingskracht van vtm. "Het is een domino-effect", vertelt hij. "Wanneer je één grote naam over de streep trekt, kan je er van uitgaan dat er nog zullen volgen. Ook de namen van diegenen die achter de schermen de touwtjes in handen hebben spelen een rol. Acteurs weten wat iemand als Erwin Provoost al heeft gepresteerd. Ze zullen dan ook niet lang twijfelen om met hem in zee te gaan. Ook een productiehuis als Skyline, waar ik nu Croonenborghs voor schrijf, kan heel wat adelbrieven voorleggen. Dat maakt het risico voor de acteurs een stuk kleiner."

Ook An Rydant, fictieverantwoordelijke bij vtm, verwijst naar het belang van een reputatie bij het overtuigen van mensen. "Ik heb een verleden in het filmwereldje als directrice van Kinepolis Film Distribution. In die periode heb ik heel wat mensen - zowel acteurs, scenaristen als producers - leren kennen. Dat helpt om hen nu over de streep te trekken." Maar er is meer aan de hand. Volgens Rydant is de houding tegenover 'haar' zender veranderd. "Programma's als Sara en Mijn Restaurant hebben vtm een positiever imago bezorgd. Wat fictie betreft was die kentering al langer bezig. Matroesjka's heeft daarin een grote rol gespeeld. Met die serie hebben we bewezen dat eigentijdse fictie ook bij ons kon werken. Fictie is voor ons trouwens altijd belangrijk geweest, maar in het verleden lag de klemtoon misschien iets te veel op humor. Nu proberen we tot een betere mix te komen."

Koen De Graeve:

Het is maar logisch dat vtm inzet op kwaliteitsfictie.

Tv-kijkers van vandaag hebben nood aan diepgang

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234