Dinsdag 28/01/2020

'Commerciële tv kan binnen drie jaar dood zijn'

De commerciële omroepen willen snel oplossingen voor de problemen rond uitgesteld kijken. 'Anders verwacht ik dat we binnen de twee à drie jaar dood zijn', zegt CEO van SBS België Peter Quaghebeur.

Wie een tv-programma uitgesteld bekijkt, moet verplicht naar enkele spotjes kijken. Als het aan de commerciële zenders ligt, is dat de oplossing voor de grote stijging van het uitgesteld kijken en doorspoelen van reclame. Door die verplichte spotjes, die ook gepersonaliseerd kunnen worden, zijn de zenders zeker van inkomsten - en de adverteerders zeker van kijkers - en kan hun zakenmodel behouden blijven.

Zowel Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ) als SBS Belgium (VIER, VIJF, ZES) gaven deze oplossing aan tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement over het kijkgedrag van de Vlaming.

Overleg

Online moeten de VTM-kijkers nu al verplicht naar reclame kijken, en dat verloopt daar zonder problemen. Bij tv zou dat dus ook moeten lukken, denken ze. Al houdt SBS Belgium ook nog een andere optie open: wie à la Spotify extra betaalt, hoeft geen reclame te zien.

Dat er snel iets moet gebeuren, is wel duidelijk, gaven beide omroepen aan. De cijfers van het uitgesteld kijken stegen de voorbije maanden supersnel en men heeft geen enkele reden om aan te nemen dat dit opeens zou stoppen. "Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn", zei Peter Quaghebeur, de CEO van SBS Belgium. "Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven."

Een boude stelling die moeilijk te bewijzen valt - de omroepen zeggen al een jaar of vijf dat uitgesteld kijken levensbedreigend is -, maar vooral ook de politiek moet overtuigen om mee te denken en mee te werken.

De zenders voeren nu overleg met de distributeurs over de manier waarop ze dit kunnen oplossen. Zowel Telenet als Proximus zeggen hieraan constructief te willen meewerken. Ook minister van Media Sven Gatz (Open Vld) zei gisteren in deze krant dat hij het overleg steunt en via bilaterale gesprekken wil mee zoeken naar een basis voor samenwerking tussen alle partijen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234