Vrijdag 18/06/2021

Commanderen

Leiderschap, het is naar verluidt hard en duidelijk en cijfermatig, maar in werkelijkheid steunt het op een grotere portie visie, charisma en creatieve intelligentie dan de gemiddelde bedrijfsbestuurder zou denken. Dat blijkt uit de Harvard Business Review van januari, die ons vergast op een special over 'take-charge leadership', een term die in het Nederlands nog meer als een pleonasme zou klinken dan in het Engels. Het commentaarstuk dat de hele simsalabim inleidt, begint met een oorlogsanekdote -niet geheel onverwacht in deze context. Het verhaal gaat dat de ene Amerikaanse admiraal advies vraagt aan de andere, met als antwoord: 'There's one thing you're expected to do when you're in command: Command!'. Niet akkoord, zegt de redactie: het ergste wat je een kersverse leider kan aandoen is hem zomaar in het bad gooien, of in het geval van de admiraal: de Stille Oceaan. Wetenschappelijk onderbouwde artikels over 'the quick wins paradox' of 'de laatste actie van een schitterende CEO' volgen, en belichten vooral problemen met het begin en het einde van een regnum.

Het tweede artikel dissecteert de problemen bij het doorgeven van de firma- fakkel. Dat is niet zo eenvoudig, zo blijkt, en zeker niet wanneer de nieuwe hoofdman nalaat om de vorige te consulteren, wat eerder de regel is dan de uitzondering. Het eerste stuk illustreert dan weer de netelige situatie waarin een beginnend bedrijfsleider terechtkomt: nieuwelingen moeten zichzelf snel bewijzen, maar omdat ze meteen succes willen boeken, lopen ze doorgaans groot gevaar. Bovenal moeten binnenkomende managers de volgende vijf valkuilen vermijden: een te grote focus op details, negatieve reacties op kritiek, het intimideren van anderen, te snelle conclusies en een nadruk op micromanagement. In plaats van persoonlijke successen na te streven, moeten ze op zoek gaan naar collectief succes: 'Om dat te doen moeten ze een heldere visie kunnen overbrengen, de talenten van anderen ontwikkelen, bereid zijn om bij te leren en iedereen bij het project betrekken om het groepsproject te doen slagen.'

'I screwed up', zou Obama niet lang na publicatie van bovenvermeld stuk melden, toen bleek dat meer dan één naaste medewerker het niet zo nauw had genomen met de fiscus. Om het groepsproject te doen slagen zal hij zijn heldere visie moeten blijven uitdragen, maar dan zonder zijn minister Tom Daschle. Of een fotospecial van de inauguratie in People laten publiceren: 'We hebben gekozen voor hoop', staat daar binnenin, boven een indrukwekkende foto van de mensenzee aan The Mall, plus een kortje over de 1.280 bladzijden tellende bijbel van Lincoln, zoals bekend Obama's grote voorbeeld. Uitzinnige toeschouwers schreeuwen hun vreugde uit, dromerig in de verte kijkende aanwezigen dragen een zwarte muts met in grote letters OBAMA. De mooiste foto is nog die van de vertrekkende Bush, in een zwarte heli, die uitgewuifd wordt door president en vice in zwart pak, en hun beider vrouwen, in groen en rood.

Bent u ook zo iemand die de fictie in The New Yorker wel waardeert maar eigenlijk niet leest? Deze keer brengt de redactie een kortverhaal van George Saunders, en omdat wij ook buiten The New Yorker zoveel mogelijk van George Saunders proberen te lezen, namen we ook met plezier 'Al Roosten' tot ons: een heerlijk tragisatirisch verhaal over een in zichzelf gekeerde stripper met een gebroken zelfbeeld. Roosten wordt geplaagd door verlangens naar gratuit geweld, naar vrouwelijke aandacht en naar de erkenning van echte leiders. Op het einde fantaseert hij hoe hij een dakloze in elkaar schopt, om de man enige manieren bij te brengen. In het echt is de wereld anders. 'De man schonk Roosten aan flauw glimlachje, en Roosten glimlachte flauwtjes terug.' (BB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234