Zondag 24/10/2021

Comfort de luxe

Streetwear

Dirk Bikkembergs weet met zijn Sport Couture-lijn perfect de vinger te leggen op wat de geklede mens wil: de kleren van een topatleet. Waar je ook zit, mocht je de aanwezigen daar vragen om op een rij te gaan staan, tel je heel wat sneakers, trainingsjasjes en op sportkledij geïnspireerde T-shirts. Men wil comfort, maar ook luxe. Men wil streetwise zijn, maar ook chic. Maar vooral, men wil zich op nonchalante wijze onderscheiden van de ander.

Dat steeds meer ontwerpers een eigen signatuurlijn ontwerpen voor een sportmerk is nog maar eens het bewijs van het feit dat mode niet iets is voor een catwalk of een galafeest van Exclusief. Mode is een fenomeen dat leeft en overal traceerbaar is. Denken we maar aan de samenwerkingen tussen klinkende namen en gevestigde sportmerken: Philippe Starck, Neill Barrett (beiden voor Puma), Kim Jones, Dirk Bikkembergs (beiden voor Umbro), Eley Kishimoto (voor Elesse), Jean-Charles de Castlebajac, Christian Lacroix/Pucci (beiden voor Rossignol), Stella McCartney (voor Adidas).

Anderzijds breiden de sportmerken zelf hun collecties uit tot kledij voor elke dag in plaats van enkel in de sportschool. De populariteit van hiphop- en r&b-sterren die op MTV witte joggings combineren met een gouden ketting en een dure hoed heeft ertoe geleid dat alle kruisbestuivingen mogelijk zijn.

En dan is er nog het fenomeen jeans. Merken als Diesel en Pepe Jeans turnen zichzelf om tot fashionlabels. Diesel defileert intussen bij de groten in New York, Pepe Jeans hield in juli nog een prestigieus defilé in Barcelona. Het bizarre is dat, terwijl zij weg willen van het etiket 'streetwear' net grote huizen meer aansluiting zoeken bij diezelfde straat. Wat Lagerfeld vorig jaar deed voor H&M was het begin van een nieuw elan. John Galliano (Dior), en Marc Jacobs hebben altijd al een streetwise neus gehad, maar dit seizoen hadden beiden de ingeving om zowaar salopetten in hun toch wel zeer luxegerichte collecties op te nemen. Een ander, iets timider maar daarom niet minder mooi voorbeeld, is Burberry Prorsum. Ontwerper Christopher Bailey reisde terug in de tijd, stopte bij de jaren '70 en zette een impressie neer van de streets of London die heel erg 'nu' bleek te zijn. n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234