Zaterdag 24/07/2021

Comedy moet ernstig genomen worden

Boomt de Vlaamse comedy echt zoals de media ons doen geloven? Het is een feit dat de 'beginnende comedians', zoals ze worden aangekondigd, vaak al jaren aan de weg timmeren. Neveneffecten, Gino Sancti (Après-ski), de hengsten uit de stal van Studio Kafka (Piet Depraîtere, Gunter Lamoot, Bart Vanneste aka Freddy de Vadder), ze zijn allemaal tussen vijf en tien jaar bezig. Het doet meteen enkele vragen rijzen in verband met het comedycircuit in Vlaanderen, dat niet te vergelijken is met het zowel financieel als qua grootte interessantere cabaretcircuit in Nederland. Indien er geen grotere professionalisering komt, is die uitgestelde boom - want dat is het uiteindelijk - een toevalstreffer.

Om een toekomst te verzekeren moet comedy in Vlaanderen ernstig genomen worden door sommige culturele centra die comedy programmeren om hun verlieslatende (theater)voorstellingen te compenseren, maar er vaak weinig kaas van hebben gegeten en comedians minderwaardig behandelen op het vlak van onthaal en techniek.

Om een toekomst te verzekeren moet comedy in Vlaanderen ernstig genomen worden door de media, die comedians te pas en te onpas laten opdraven als 'sfeer scheppend element' (bijvoorbeeld de comedians over het humorgehalte van prins Laurent in Man bijt hond). Al geldt natuurlijk wel dat die aandacht in de marge de publieke interesse voor het genre versterkt. Zo kon Wouter Deprez profiteren van een gunstige samenloop van omstandigheden, aangezien zijn zegetocht in het tv-programma De slimste mens samenliep met de lancering van zijn nieuwe theatershow War.

Om een toekomst te verzekeren moet comedy in Vlaanderen ernstig genomen worden door de comedyorganisaties zelf. Er is een schrijnend tekort aan boekingskantoren. De meeste kantoren werken met een strenge selectie voor gevorderden en door de boom zijn ook het aantal plaatsen beperkt. Er zijn voldoende try-outpodia voor wie zijn humor ook buiten besloten familiefeestjes wil uitproberen. Wie op maandag comedian wil worden kan vrijdag al op een podium staan. Dat geeft veel vrijheid, maar betekent dat de toeschouwer steeds meer kaf tussen het koren vindt. Gelukkig geldt bij stand-upcomedy het principe van de natuurlijke selectie (u hoeft maar 'die!' of 'sterf!' te roepen). Toch is het de vraag of daarnaast geen meer continue werking voorzien kan worden zoals bijvoorbeeld het STUK en de Vooruit dat doen met jonge theatermakers. Initiatieven als King of Comedy bieden intensieve workshopreeksen, maar op te korte termijn.

In vergelijking met Nederland is het aantal wedstrijdfestivals in Vlaanderen beperkt: het tweejaarlijkse Humorologieconcours en de Lunatic Comedy Award, de Vlaams-Nederlandse Culture Comedy Award, en Humo's Comedy Cup. Winnaar Gunter Lamoot had bij de prijsuitreiking niet onterecht kritiek op de selectieprocedure van Humo's Comedy Cup. De selectie gebeurt louter op basis van ingestuurd videomateriaal, de beoordelingscriteria zijn onbekend. Er worden geen preselecties en halve finales gehouden, er is geen publieksprijs en de weinige aandacht die aan de wedstrijd in het tijdschrift Humo zelf wordt geschonken is betreurenswaardig. Dit alles in tegenstelling tot die andere wedstrijd, Humo's Rock Rally. Humo neemt humor niet ernstig genoeg.

Om een toekomst te verzekeren moet comedy in Vlaanderen ernstig genomen worden door de overheid. De theatercommissie beargumenteerde twee jaar geleden bij een aanvraag tot projectsubsidie door Gino Sancti (dat toen het Amsterdams Kleinkunst Festival had gewonnen) haar afwijzing als volgt: "De commissie heeft twijfels of cabaret wel past binnen het gesubsidieerde theaterveld." Moet dat veld niet opengetrokken worden? Aan een comedyshow wordt gemiddeld een jaar en vaak langer gewerkt. Zouden talentvolle beginnende comedians, tot ze hun talent te gelde kunnen maken, niet evengoed op een subsidie moeten kunnen rekenen om een coach, eventueel een decor en technisch materiaal te kunnen betalen net zoals jonge beloftevolle theatergroepjes dat kunnen? Kan een werkplaats die zich tot doel stelt beginnende comedians te begeleiden een continuïteit aan talent garanderen?

Liv Laveyne, medewerkster podium

Zie ook pagina 18

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234