Zondag 05/04/2020

Comedy duwt TMF opzij

Na JIM stopt nu ook muziekzender TMF ermee. De Amerikaanse eigenaar Viacom wil op die manier plaats maken voor Comedy Central, dat onder andere The Daily Show uitzendt.

De nieuwste clip van Stromae of Lana Del Rey zien? Even naar YouTube surfen en je krijgt meteen wat je wil. Jongeren die hun favoriete muziek willen horen, stemmen daar al lang niet meer voor af op televisiezenders als MTV, Jim of TMF. Het internet is hun belangrijkste bron van entertainment geworden. Hun favoriete muziek of tv-series, ze vinden het bijna allemaal op het web.

Muziekzenders probeerden nog een antwoord te bieden door ook steeds meer ontspanningsprogramma's en fictie uit te zenden, maar ook dat bleek geen oplossing. Jongeren kijken steeds meer naar tv-kanalen voor volwassenen en minder naar lineaire jongerenzenders.

Comedy op de kaart

De kijk- en bereikcijfers van TMF waren door die evoluties marginaal geworden. Vibes, het best bekeken programma op TMF de voorbije week, haalde net geen 14.000 kijkers. De meeste programma's haalden slechts een paar duizend kijkers, en sommige zelfs nul. Gewoon omdat er niemand met zo'n kijkcijferbakje thuis aan het kijken was.

Het is dus weinig verrassend dat het nieuws over het einde van TMF er nauwelijks enkele weken komt nadat Medialaan bekendmaakte eind dit jaar een punt te zetten achter JIM. TMF, dat in 1998 in Vlaanderen gelanceerd werd met vj's als Yasmine en Katja Retsin, stopt er 31 oktober definitief mee. Het Amerikaanse moederbedrijf Viacom, dat ook eigenaar is van MTV, zal het kanaal vanaf 1 november gebruiken om Comedy Central in Vlaanderen definitief op de kaart te zetten. De zender, die veel comedy en series als South Park uitzendt, was sinds vorig jaar al tussen 22 uur en middernacht te zien op het kanaal van TMF.

Volgens directeur Maurice Hols komt het einde van TMF er omdat er meer vraag was naar Comedy Central-programma's. "Sinds de succesvolle lancering vorig jaar kwamen er vanuit verschillende kanten vragen of wij het comedyaanbod wilden vergroten. Dat gaan wij vanaf 1 november doen."

Comedy Central werd in 1989 opgericht in de Verenigde Staten en richt zich op 18- tot 34-jarigen met series als South Park en Bob's Burger. Het zendt ook reeksen uit als Californication en 30 Rock, die eerder op andere zenders te zien waren. Daarnaast is de zender vooral ook bekend van The Daily Show. Tot voor kort werd die dagelijkse satirische nieuwsshow gepresenteerd door Jon Stewart, maar die stopte er enkele maanden geleden mee. Vorige week ging de nieuwe The Daily Show van start, met de Zuid-Afrikaanse komiek Trevor Noah als presentator.

In Nederland, waar Comedy Central al sinds 2007 te zien is, maakt het ook enkele eigen programma's. Zo zond het enkele seizoenen uit van New Kids, de reeks met enkele nogal marginale hangjongeren in de hoofdrol.

Geen personeel

De beslissing om met TMF te stoppen heeft geen impact op het personeel, verzekert Jaco Peeringa. Sowieso werken bij TMF België nauwelijks nog mensen. Viacom voerde in 2011 al een grote reorganisatie door bij zijn Belgische tak en zette toen meer dan twintig mensen op straat die voor TMF en MTV werkten.

De reclameregie die spotjes voor de zender verkoopt, verhuisde dat jaar ook naar SBS Belgium (VIER en VIJF). Zij verzorgen ook de reclameregie van Comedy Central De beslissingen over TMF worden sindsdien ook niet meer in België genomen, maar in de hoofdzetel in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234