Donderdag 26/11/2020

'Combinatie weg en veld is loodzwaar'

Nog zes geweldige weken in het veld en meteen daarna een spetterend klassiek voorjaar op de weg. Dat is het ambitieuze plan van Wout van Aert (23). Alleen: in het moderne wielrennen is daar nog nooit iemand in geslaagd. Voorganger Zdenek Stybar (32) geeft advies.

Het was het najaar van 2011 toen Zdenek Stybar aankondigde dat hij bezig was aan zijn laatste echte veldritseizoen. Omdat hij ervan droomde om klassiekers te winnen en mee te doen aan grote rondes had hij beslist om 'de weg' voorrang te geven. Een paar jaar eerder had de Nederlander Lars Boom net dezelfde keuze gemaakt.

Vandaag, bijna zes jaar later, moet Stybar een keer lachen als hij terugdenkt aan die dagen. "Ik had dat toch een beetje fout ingeschat", zegt de sympathieke Tsjech. "Ik had een volle winter gecrosst en was van plan om na het WK in Koksijde gewoon door te trekken en aan de klassiekers te beginnen. Een week of twee na het WK heb ik dat plan zelf afgeblazen. Ik was gewoon op, ik had rust nodig. Ik ben pas begin mei, in de Vierdaagse van Duinkerken, opnieuw in competitie gekomen."

Dat Wout van Aert met hetzelfde plan rondloopt en straks ook de combinatie wil maken, is Stybar uiteraard niet ontgaan. "Ik ben nog altijd een fan van de cross en probeer het zo goed mogelijk te volgen", zegt hij. "Ik denk absoluut dat onze situaties vergelijkbaar zijn: ik had die winter meer dan 30 crossen gereden, dat is ongeveer wat Wout nu doet. Ik vind hem een fantastische coureur, maar ik moet hem waarschuwen: het wordt héél moeilijk. Je hoort me niet zeggen dat het geen goed idee is, ik vind het zelfs super, maar het is echt loodzwaar."

Wanneer Stybar de uitdagingen begint op te sommen, wordt duidelijk wat hij bedoelt. "De trainingen zijn nog het minste", zegt hij. "Als crosser was ik het al gewoon om trainingen van zes, of zelfs zeven uur te doen. De afstand had ik redelijk in de benen. Een groter verschil was het niveau van de ploeg: Wout zal dat probleem misschien niet hebben, maar ik moest onderaan beginnen. Omdat ik nog niets bewezen had, moest ik knokken voor mijn selectie. Ik moest ook vaak in dienst van de ploeg rijden. Dan kan je jezelf moeilijk tonen natuurlijk."

"Andere nadelen waren mijn gebrek aan parcourskennis en kennis van de tegenstanders. In een cross zie je na één ronde al wie goed en slecht is, omdat je die mannen door en door kent. Op de weg kwam ik coureurs tegen die ik nog nooit gezien had. Tactisch vond ik het heel moeilijk om een plan te maken. Ik heb vaak foute beslissingen genomen. Soms omdat ik de situatie fout inschatte, soms omdat ik moeite had met mijn positie in het peloton. Het is vaak gebeurd dat ik voor een helling of kasseistrook op tijd naar voren wilde schuiven en dat ik een halve kilometer op voorhand in vijftiende positie zat, maar dat er in de laatste honderd meter plots nog honderd voor mij schoven. Misschien heeft Wout daar allemaal geen last van, maar toch: pas in mijn derde jaar als wegrenner had ik het gevoel dat ik volwaardig was."

Waar Van Aert zeker last van zal hebben en wat Stybar de grootste moeilijkheid noemt, is de combinatie van fysieke en mentale belasting. "Ik heb mijn debuut in de klassiekers uitgesteld omdat ik anders acht maanden aan een stuk op de fiets zou zitten. Ik voelde dat dat niet ging lukken. Ook omdat ik bepaalde verwachtingen meesleepte. Net als bij Wout keken de mensen en de media constant naar mij. Die stress mag je niet onderschatten."

Is de missie van Van Aert dan gedoemd om te mislukken? "Het is wel degelijk mogelijk om twaalf maanden in een jaar te koersen", zegt Stybar. "Maar dat moet dan voor de 'fun' zijn. Als je wil winnen, kan het niet. Mij is het in ieder geval niet gelukt. Dat is mijn advies voor Van Aert: op termijn moet je kiezen. Want dat had ik nog niet gezegd: hij komt straks tegenover mannen als Van Avermaet, Sagan en Gilbert te staan: frisse toppers die gepiekt hebben naar die periode. Weet je wel hoe moeilijk het is om die te kloppen?"

"Ik hoop dat Van Aert geen degout overhoudt aan wat hij nu gaat doen. Want dat is het gevaar: als het tegenvalt, zal hij misschien snel beslissen om de weg te laten voor wat hij is. Dat zou ik jammer vinden, want ik ben benieuwd wat hij waard is. Als je ambitieus bent, moet je het als renner proberen op de weg: het prestige daar is veel groter dan in het veld."

Voor het geld hoeft Van Aert het niet te doen. Dan blijft hij beter rondjes draaien in de modder. Stybar: "Het is waar dat je als topcrosser meer verdient. Ik zou vandaag in het veld nog altijd meer krijgen dan wat ik nu verdien op de weg. Maar dat is geen thema: als atleet maak ik in de eerste plaats sportieve keuzes. Dat zal bij Van Aert niet anders zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234