Zondag 18/04/2021

Interview

'Combat Dealers' volgt handelaar in oorlogsmemorabilia

In 'Combat Dealers' op Discovery Channel trekken Bruce Crompton (r.) en zijn team naar voormalige slagvelden. Beeld DISCOVERY COMMUNICATIONS
In 'Combat Dealers' op Discovery Channel trekken Bruce Crompton (r.) en zijn team naar voormalige slagvelden.Beeld DISCOVERY COMMUNICATIONS

Met de verkoop van oude oorlogstuigen gaan ontzagwekkende bedragen gemoeid. De legermachines mogen dan op inactief staan, de interesse ervoor lijkt groter dan ooit. In Combat Dealers laat Discovery Channel u mee op stap gaan met oorlogshandelaar Bruce Crompton.

Als u al een stevig spaarpotje heeft opgebouwd dat u wil investeren in een snelgroeiende zaak, koop dan eens een legertank uit de Tweede Wereldoorlog. De handel in een oorlogsmemorabilia is immers uitgegroeid tot een heuse miljoenenbusiness. Bruce Crompton, een voormalige Britse paracommando, is een van de voornaamste figuren in dit bizar deel van de zakenwereld. Het fortuin dat hij opbouwde in de engineering business, investeerde hij in zijn passie voor oorlogstuigen, die al snel 500.000 pond (of zo'n 685.000 euro) waard zijn. Tenminste, als ze goed onderhouden en gerestaureerd zijn.

Vanwaar komt die passie?
"Welk jongetje is er niet geïnteresseerd in wapens, legertuigen en alles wat kan ontploffen? Ik alleszins wel. Toen ik elf was, liep ik op weg naar school elke dag voorbij een serre waarin een bos narcissen groeide in een oude Duitse legerhelm. Op de laatste schooldag ben ik daar gaan aankloppen en heb ik gevraagd of ik die helm mocht kopen - ook al had ik geen cent. Ik heb hem zo mee naar huis gekregen."

Bruce Crompton. Beeld rv
Bruce Crompton.Beeld rv

En voor je het weet heb je een tank van een half miljoen Britse pond in je garage staan.
"Ik ben ondertussen wel bijna 60, dus dat heeft toch even geduurd. (lacht) Maar inderdaad, als je een grote spaarpot hebt en je bijgestaan wordt door een uitstekend restauratieteam, verwerf je wel wat naam in het wereldje. Vandaar dat Discovery Channel kwam aankloppen."

Is het niet een beetje cynisch dat een massaconflict als de Tweede Wereldoorlog aan de basis ligt van zo'n grote business?
"Daar durf ik overtuigend 'nee' op te antwoorden, omdat ik er rotsvast in geloof dat we veel kunnen leren van oorlogen en conflicten. We leven nu in een veel gevaarlijkere tijd dan toen, dus ik denk dat het uiterst nuttig is dat we zo veel mogelijk opsteken van wat er toen allemaal is misgelopen.

"Mijn drijfveer is niet de winst uit de handel, maar wel de mogelijkheid om iets bij te kunnen brengen. Voor mij draait het niet om oorlog, maar wel om de technologie, en om de verhalen die erachter zitten."

Gebeurt het soms dat iemand om de verkeerde redenen een oorlogstuig wil kopen?
"De meerderheid zijn gewoon mannen die van tanks houden. (lacht) En ik verkoop alleen 'inactieve' memorabilia en machines, dus je kunt er niet zo heel veel verkeerd mee doen. Maar er zijn inderdaad ook mensen die de verkeerde houding hebben. Van hen blijf ik zo ver mogelijk weg."

Er moeten tussen die verzamelaars toch wel wat vreemde vogels zitten.
"Bij de opnames heb ik een nogal zonderlinge man ontmoet, een jaar of tachtig oud. Hij woont ergens in een uithoek van Finland. Hij zag er zelfs een beetje uit als een armoedige zwerver. Maar wat hij allemaal te koop had... Ik denk dat hij meer materiaal gestockeerd had dan het Kremlin. Echt waar, die man zou op zijn eentje een Derde Wereldoorlog kunnen beginnen."

Maar u moet ook al iets glamoureuzer volk hebben ontmoet, aangezien uw koopwaar ook gebruikt wordt in grote Hollywood-films.
"Dat klopt. Ik heb materiaal en machines geleverd voor onder meer Saving Private Ryan en Band of Brothers. En een tijdje terug nog voor Fury. Met de regisseur van die film, David Ayers, ben ik goed bevriend geraakt, aangezien we blijkbaar dezelfde passie hebben. En Brad Pitt kocht een Harley Davidson-motor van me!"

Op welk item bent u na al die jaren zelf het meest trots?
"Het is niet echt een oorlogsstuk, maar ik mag mezelf de trotse eigenaar van Winstons Churchills badkuip noemen - in zekere zin toch een van de grootste Britse oorlogshelden, als je het mij vraagt. Hij heeft Europa van de afgrond gered.

"Beeld je even in wat voor een ervaring het is om in die kuip een bad te nemen. Blijkbaar dronk Churchill in zijn bad een hele fles champagne uit. Een traditie die ik voor de opnames van Combat Dealers met plezier herhaald heb. Mét een sigaar erbij, dat spreekt."

Waarmee wil je je collectie nog graag uitbreiden?
"Het zal je misschien verbazen, maar ik houd nog altijd het meest van gepersonaliseerde medailles, zeker uit de Eerste Wereldoorlog. De persoonlijke verhalen die daarachter schuilgaan, dat spreekt nog altijd tot de verbeelding. Je kunt je er op een bepaalde manier veel meer bij voorstellen dan bij een jeep of een tank. Bij zo'n medaille weet je welke specifieke heldendaden iemand verricht heeft, en waarvoor hij gedecoreerd is. Dat zegt uiteindelijk veel meer dan een tank van een half miljoen."

Combat Dealers, zondag om 14.20 uur op Discovery Channel. Elke dinsdag zijn er nieuwe afleveringen om 22 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234