Vrijdag 03/12/2021

COLUMN

Ivo Mechels is woordvoerder van Test-Aankoop en tweewekelijks columnist bij De Morgen.

Nu btw-verhogingen, index- en andere bokkensprongen lijken afgevoerd, richten we onze blik op de levensduurte, en meer bepaald de prijsevolutie van voedingsmiddelen. Als de regering overgaat op loonmatiging, moeten we nog steeds onze boodschappen betalen, en die nemen jaar na jaar een steeds grotere hap uit ons budget. Volgens de FOD Economie maken voeding en drank een slordige 15 procent uit van ons gezinsbudget, na de woninggerelateerde kosten de grootste uitgavenpost. Een gemiddeld gezin geeft alleen al aan voeding ongeveer 5.000 euro per jaar uit.

Wij ontwikkelden een eigen prijsbarometer met daarin zowel verwerkte als onverwerkte voedingsmiddelen en enkele non-foodproducten. Door in deze korf zowel (inter)nationale merken, distributiemerken als eersteprijsmerken te selecteren, kunnen we nagaan of de prijsevolutie zich in dezelfde mate doorzet bij deze verschillende types van merken. In totaal gaat het om zo'n 370 producten, verspreid over drie supermarktketens (Carrefour, Colruyt en Delhaize). Sinds de start van onze prijsnoteringen in mei 2011 betalen we nu zowat het meest voor de korf van voedingsmiddelen. De korf steeg globaal genomen met 2,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral onze selectie onverwerkte voedingsmiddelen zoals aardappelen (+37%), verse groenten (+21,5%) en fruit (+11%) werd een stuk duurder in vergelijking met een jaar eerder. Globaal genomen werden groenten en fruit uit onze korf 21 procent duurder ten opzichte van oktober 2011. De top drie van de stijgers bestaat uit broccoli (+78%), bloemkool (+49%) en aardappelen (+37%). De schommelingen zijn hier veel groter, aangezien het om seizoenproducten gaat, waarbij de prijs vaak afhangt van de oogst.

Voor onze selectie vlees betaalden we in oktober 2012 3,6 procent meer dan een jaar eerder. Vooral varkens- en rundvlees (+9% en +8,5%) werden duurder, terwijl het gevogelte uit onze steekproef goedkoper werd (-8%).

Wat de verwerkte voedingsmiddelen betreft stellen we een lichte daling vast ten opzichte van vorig jaar (-0,3%). De merkproducten uit onze steekproef werden globaal genomen goedkoper (-1,7%), de distributiemerken stegen (+1%) en voor de eersteprijsmerken noteerden we de grootste stijging (+2%). In de categorie van de verwerkte voedingsmiddelen blijken deegwaren een van de sterkste stijgers uit onze steekproef. Gemiddeld werden ze bijna 15 procent duurder. Vooral voor de onderzochte distributiemerken blijken we een stuk meer te betalen. De sterkste stijger bleek de capellini van het huismerk Delhaize (500 g): in oktober 2011 betaalden we nog 0,62 euro per pakje, één jaar later is dat 0,95 euro (hetzij +53%).

Zoet boterhambeleg blijkt in oktober 5 procent duurder dan exact een jaar geleden. De stijging is voornamelijk te wijten aan de sterke prijsverhoging voor chocosmeerpasta (+8,5% ten opzichte van vorig jaar en +28,5% ten opzichte van mei 2011). De sterkste stijging noteerden we bij de smeerpasta's van de eersteprijsmerken (750 g): 11,5 procent ten opzichte van vorig jaar en +37% ten opzichte van mei 2011. Terwijl een pot smeerpasta in mei 2011 gemiddeld 1,45 euro kostte, betaalden we bij alle onderzochte supermarkten 1,99 euro (oktober 2012).

Wat trouwens opvalt, is dat voor bepaalde basisproducten de prijzen van de eersteprijsmerken vaak identiek zijn in de drie ketens: krak dezelfde prijs of 1 cent verschil. Op 8 november noteerden we voor het eersteprijsmerk halfvolle melk (brik) 0,49 euro, overal dezelfde prijs. Het eersteprijsmerk koffie dessert gemalen (500 g) kostte overal 2,99 euro. Voor het eersteprijsmerk frituurolie (2 liter) noteerden we 2,69 euro bij Carrefour en Delhaize, 2,68 euro bij Colruyt. Het eersteprijsmerk magere yoghurt (8 x 125g) exact 0,99 euro bij de drie ketens. Het eersteprijsmerk ontbijtgranen, maïsvlokken met suiker, (750 g) kostte 1,75 euro bij Carrefour en Delhaize, 1,74 euro bij Colruyt. Kijken we dus naar onze portemonnee, dan zien we dat we voor eersteprijsmerken een stuk minder betalen in vergelijking met distributie- en vooral A-merken. En we stellen vast dat er maar weinig prijsverschillen zijn bij de verschillende ketens.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234