Woensdag 18/05/2022

COLUMN

Op gevaar van steniging met smartphones en meervoudige cyberattacks op twitter, Facebook, mijn website en geheime sloerie-account, richt ik het kritische woord tot de jeugd, de jonkheid, de 'chille, coole moddafokka's' van dit land. In welke grot met wifi jullie ook zitten, blommen van Vlaanderen, jullie zijn beter verscholen dan Bin Laden ooit was. Na intensief speurwerk online, offline en inline heb ik namelijk niet veel volk gevonden dat voor jeugd kan doorgaan. Wel een heel scala aan uitgeslapen, superstrakke gepensioneerden die de nietjes achter hun oren verbergen met een frisse haarband die ze straks nog nodig hebben bij de yoga voor ze gaan fuiven. Offline, op straat, 'in da hood', heb ik nog een andere, bijzonder schattige categorie mensjes ontdekt: beleefde, vriendelijke, tolerante, okselfrisse, zelfverzekerde, tot in de puntjes gesoigneerde knuffelbeertjes en knuffelberinnetjes, dag en nacht verbonden met heel de planeet en hun oortjes. Dat zijn de 'screenagers' van Generatie Y, volgens sociologen, de mensen die opgegroeid zijn met internet en social media.

Soms zie je ze, de enkelingen van Generatie Y die eruit springen. Van die koppige individuen met een volledig eigen drive. Toptalenten die gààààn. Ik denk aan de piepkuikens van het goddelijke Amatorski, de School is Cool'ers of zelfs baanwielrenner Gijs Van Hoecke. Die jongen doet niet veel, maar als hij het doet, gaat hij er volop voor. Respect.

Voor de rest lijkt het eerder alsof er een nieuw soort kasplantjes is ontstaan, gepamperd door mama, papa, stiefpapa en 'moemoe'. Razendsnel opgekweekt, hormonaal overstuur op hun tiende, volwassen op hun elfde, mega-interactief met hun lief, ADHD-spastisch door keuzeverlamming, naar alles jagend en rennend zonder aan iets te blijven haken in dit verpletterend complexe tijdsgewricht. Constant snakken ze naar feedback en Facebookduimen. En als hun belwaarde op is, hollen ze gewoon terug naar mammie en pappie. Op hun achttiende hebben ze alles al gezien en ervaren en na hun hapklare studies staan ze te drummen om met zijn allen pragmatisch de werkvloer op te stormen. Vermomd als kant-en-klare werknemers raken ze niet meer los van hun rol.

Zelf behoor ik volgens mijn voorgaande generaties tot de zogeheten 'patatgeneratie': een generatie tamzakken, en verwend op de koop toe. Wij hoefden geen strijd meer te leveren om onze vrijheid te veroveren en daarom kakten we helemaal in, zeiden ze. Het klopt wel dat wij in vergelijking met vorige generaties konden profiteren. De paden die wij mochten bewandelen waren groter, breder, comfortabeler, veelvoudiger. Heel logisch om in te kakken bij zoveel mogelijkheden. Het lijkt haast wiskunde: hoe meer mogelijkheden en kansen in de buitenwereld hoe groter de 'inkakkerij'. Ze leiden je af van wat je zelf wil, van je eigen keuzes en niemand kan zich volledig inzetten voor iets wat eigenlijk niet zijn of haar keuze is. Mensen die wél een gerichte keuze maken, boren iets aan in zichzelf. Iets dat hen vooruitstuwt en hen richting geeft. Iets dat niemand, socioloog noch demagoog, hen kan afnemen.

Er bestaat dus wel degelijk een oplossing voor keuzeverlamming en 'tamzakkerij'. Ook al vermenigvuldigen en muteren de afleidingen vandaag als vlinders in Fukushima, de oplossing blijft simpel, pijnloos, eenvoudig aan te brengen: de oogklep. Als je alles in de www-wereld en de echte wereld wil zien en doen, word je gewoon blind. Ga dus zélf voor selectieve blindheid. Doe een fors stel oogkleppen aan. Sculpteer een passie uit die dikke brij die je dagelijks overspoelt, geef je over aan één obsessie in plaats van alles te volgen tot je tilt slaat. Word je eigen leider in plaats van te gehoorzamen aan iedere loser en iedere sms. Gebruik de adrenaline van je zogenaamde ADHD om los te gaan in je eigen domein. Oogkleppen op, recht op je doel af, je niet laten afleiden.

Laat sociologen en marketeers ijverig generaties kneden maar ontworstel je er zelf aan. Gooi alle goede raad overboord - zoals deze - het is toch maar een eufemisme voor bemoeienis. En om het met de nieuwe cd van oogkleppenspecialist Justin Bieber te zeggen: believe.

Wees iedereen te slim af. Snoer mij alstublieft de mond. Zet die oogkleppen op en act now!

Bij de opening van DEStudio in Antwerpen op 24 augustus (www.destudio.com) nemen Saskia de Coster, Patrick Janssens en Jamie Anderson de maat van de jeugd op. Jonge sprekers leveren weerwoord. Deze tekst is De Costers speech.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234