Vrijdag 30/10/2020

Colruytketen verwacht ook dit jaar stevige groei

Het was geen slecht jaar voor Colruyt. De distributiegroep wist van de crisisperiode gebruik te maken om via een aangehouden lageprijzenpolitiek een hogere nettowinst te boeken dan het zelf voorspeld had. Zij het toch lager dan analisten hadden berekend. Voor het volgende boekjaar mikt de groep op een omzetgroei tussen 4,25 en 6,5 procent.

Distributiegroep haalt in afgelopen boekjaar een nettowinst van 329,6 miljoen euro

De distributiegroep Colruyt heeft over het gebroken boekjaar 2009/10 een nettowinst van 329,6 miljoen euro geboekt (+8,3 procent). Daarmee klopt het bedrijf de eigen prognose van 320 miljoen euro, al mikten enkele analisten vooraf beduidend hoger.

Ook voor de bedrijfswinst (ebit) en bedrijfskasstroom (ebitda) ging de groep licht over de marktverwachting. De omzet schoot met een groei van 7,9 procent tot 6,75 miljard euro licht tekort, maar daarvoor wijst de groep gedeeltelijk naar het deflatoire effect van 2009. “Het was een totaal ander boekjaar dan een jaar eerder, toen we met een hoge inflatie zaten”, zegt financieel directeur Wim Biesemans.

Het segment detailhandel, goed voor zowat drie vierde van de groepsomzet, groeide 6,8 procent. Binnen dat segment haalde de Colruytketen 6,3 procent groei, de Okay- en BioPlanetwinkels gingen bijna 20 procent vooruit. De speelgoed- en seizoenswinkels van DreamLand kenden 11 procent groei. In Frankrijk realiseerden de eigen winkels 11 procent groei tot 149 miljoen euro. Dat gebeurde daar wel tegen lagere marges.

De groothandelsactiviteiten (de leveringen aan de Spar-zelfstandigen en de Alvo-aangeslotenen) waren samen goed voor 12 procent omzetgroei. In België was er 4,6 procent groei. In Frankrijk duwde onder meer de overname van Unifrais de foodservice-omzet 22 procent hoger.

De divisie ‘overige activiteiten’, vooral de DATS24-tankstations, gingen 2,4 procent vooruit. Hogere volumes werden tenietgedaan door de lagere brandstofprijzen.

Het blijft een eeuwig discussiepunt: de marktaandelen in de Belgische distributiesector. Er circuleren verschillende cijfers van verschillende instanties. Afhankelijk van de bron is nu weer eens Colruyt, dan weer Delhaize de marktleider.

Volgens het onderzoeksbureau ACNielsen zaten de Colruytwinkels eind maart op een marktaandeel van 24 procent, bijna 1 procentpunt meer dan een jaar eerder. De hele Colruytgroep, dus inclusief de buurtwinkels Okay, de Sparzelfstandigen en de Alvo-aangeslotenen, zit op 27,9 procent - blijkt uit informatie van Marketing Map. Dat bureau zet Colruyt op een marktaandeel van 25,4 procent in 2009.

Bij ACNielsen is Delhaize - zowel de eigen als de zelfstandige winkels - goed voor 25,7 procent, Carrefour voor 25 procent. Voor Marketing Map is dat respectievelijk 22,1 en 23,5 procent.

Feit is dat bij beide instanties Colruyt en Delhaize winnen, terwijl Carrefour fors terrein verliest. Aldi en Lidl knopen na een verliesjaar in 2009 in 2010 weer aan met een stijging van hun marktaandeel.

Dat Colruyt marktaandeel inpikt van Carrefour wil financieel directeur Wim Biesemans niet gezegd hebben. “Er zijn veel cijfers in omloop. Ik zeg altijd: het marktaandeel is maar een resultante, het komt eropaan relevant te zijn voor de klanten. Het klopt dat we het voorbije boekjaar weer terrein hebben gewonnen, maar ik wil dat niet zomaar toeschrijven aan de herstructurering bij Carrefour. Er zit een bepaalde evolutie in de markt, waarbij twee partijen vooruitgaan, en ik heb die trend niet echt zien versnellen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234