Woensdag 21/10/2020

Colruyt is voortaan de grootste

De economische crisis ten spijt laat de Belgische consument zijn merkproducten nog niet los. Dat is de opvallende vaststelling van de Halse retailer Colruyt, die gisteren zijn licht liet schijnen over de evolutie van het consumentengedrag tijdens deze recessie.

Marketing Map maakt elk jaar een doorlichting van de sector en heeft de opmars van Colruyt steeds als de belangrijkste trend van de jongste jaren bestempeld. Door de economische crisis is het succes van de groep de jongste maanden nog toegenomen. Met als gevolg dat ze Carrefour nu heeft onttroond. Toch volgens Marketing Map. Want volgens berekeningen van AC Nielsen, de meest geciteerde instantie ter zake, is Carrefour nog steeds groter. Het verschil is dat AC Nielsen zich baseert op de cijfers van de Colruytketen, en de Okaywinkels en de groothandelsactiviteiten Spar Retail en Alvo - ook onderdelen van de Colruytgroep - buiten beschouwing laat.Dat Colruyt volgens Marketing Map Carrefour in 2008 heeft ingehaald, is dus vooral een symbolische tik voor de Franse groep. Het bewijst wel nog maar eens dat Carrefour alle hens aan dek moet roepen. De groep slaagde er de jongste vijf kwartalen geen enkele keer in te groeien, terwijl Colruyt met grote sprongen vooruitging. Ook Delhaize, dat als servicesupermarkt een prijshandicap heeft in deze crisistijd, wist beter te doen.Bovendien blijft Carrefour in operationele winstmarge nog steeds achter op zijn directe concurrenten.

Vakbonden Carrefour

De aanhoudend slechte prestaties van Carrefour kostten eergisteren Marc Oursin, de algemeen directeur voor België, nog de kop. Parijs gaat hem vervangen door de Fransman Gerard Lavinay. Die moet tegen eind dit jaar een nieuw commercieel plan uittekenen, deelde grote baas Lars Olofsson eergisteren mee. Een deel van dat plan omvat ongetwijfeld ook besparingen, want Olofsson kondigde dinsdag nabeurs ook aan dat Carrefour de kosten in Frankrijk, Italië, België en Spanje tegen 2012 met 4,5 miljard euro wil drukken. De vakbonden reageerden erg ongerust. In België laakte de socialistische bediendebond BBTK dat het personeel amper op de hoogte werd gebracht van het ontslag van Oursin en al helemaal niets wist van een besparingsplan. “Toch elementaire beginselen van de sociale dialoog.”De poging van Lavinay om Carrefour uit de modder te trekken, begint dus met de nodige sociale spanning, terwijl de relatie met de vakbonden al troebel was. Het nieuws over de overwinning van Colruyt helpt daar zeker niet bij.

Merken

De Halse prijsbreker Colruyt ziet klanten nog steeds voor merken kiezen. “Ze willen die merkproducten wel voor de laagst mogelijke prijs”, zegt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands. “Omdat concurrenten steeds nadrukkelijker de kaart van de huismerken trekken komen de klanten daarvoor naar Colruyt.” Onder meer Delhaize haalde de afgelopen maanden het nieuws met prijsverlagingen voor grote groepen producten. De Extra-kortingkaart blijft het speerpunt van de strategie van Colruyt. Een jaar na lancering heeft 47 procent van de Belgische gezinnen zo’n kaart.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234