Maandag 17/01/2022

NieuwsDierenwelzijn

Colruyt en Delhaize halen tegen 2026 ‘plofkippen’ uit de winkelrekken

Plofkip (R) versus een normale kip van dezelfde leeftijd (L). Beeld RV
Plofkip (R) versus een normale kip van dezelfde leeftijd (L).Beeld RV

Na Colruyt en OKay, kondigt nu ook Delhaize aan dat ze tegen 2026 voor de standaardkip - goed voor 80 procent van het verkochte assortiment - strengere dierenwelzijnscriteria gaat hanteren. Ook hier komt dus geleidelijk een einde aan de plofkip.

Redactie en Belga

Colruyt en OKay bannen ‘plofkippen’ tegen 2026 voor de standaardkip die verkocht wordt in de beenhouwerij en in de diepvriesafdeling onder de merknaam Boni Selection, zo beloofden de supermarktketens maandagmiddag in een persbericht. Ze waren daarmee de eerste retailers in België die dit engagement aangaan. Ook Delhaize kondigde enkele uren later aan de plofkippen achter zich te laten tegen 2026.

In Nederland zijn alle supermarktketens intussen overeengekomen om tegen eind 2023 geen verse plofkippen meer te verkopen.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in amper zes weken worden vetgemest tot twee kilo. De dieren zien al die tijd geen daglicht en leven erg dicht op elkaar, met vaak gezondheidsproblemen tot gevolg. Colruyt en OKay willen uiterlijk binnen enkele jaren overschakelen naar vleeskippen die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Better Chicken Commitment (BCC) dat in 2017 gelanceerd werd, kondigen ze maandag aan.

Lees ook

‘In de meeste gevallen kiest de consument voor het goedkoopste product. De plofkip dus

Nederlanders eten straks geen goedkope plofkippen meer: volgt ons land?

Het BCC heeft als doel het dierenwelzijn van vleeskippen in de Belgische kwekerijen te verhogen. De criteria stellen onder meer dat kippen meer ruimte en daglicht moeten krijgen, maar ook dat er overgeschakeld wordt naar een trager groeiend ras. Het BCC werd al in 2017 gelanceerd door een dertigtal ngo’s die zich inzetten voor dierenwelzijn in Europa. Pas in 2026 zal de Belgische consument dus kippenvlees kunnen kopen dat effectief aan de strengere voorwaarden voldoet.

Colruyt en OKay stellen nog een stap verder te zullen gaan dan de normen die vooropgesteld worden. Zo zullen kuikens rechtstreeks in de stallen geboren worden. Daardoor moeten ze niet meer levend vervoerd worden en hebben ze meteen toegang tot water en voedsel - wat moet leiden tot een betere gezondheid en minder stress. Het bedrijf maakt zich sterk dat dit uiteindelijk zal leiden tot een geringer gebruik van antibiotica.

Niet duurder

Omdat de nieuwe criteria een aanzienlijke investering vergen, kiest Colruyt Group ervoor de uitrol geleidelijk te laten gebeuren en de partners te begeleiden in het proces. De klant zal dit niet voelen in zijn portemonnee, klinkt het nog. “We blijven trouw aan onze merkbelofte, ook wanneer we onze standaarden verhogen”, zegt Guy Elewaut, directeur marketing Colruyt Laagste Prijzen.

Ook Delhaize is al “enige tijd” bezig met deze transitie, zegt woordvoerder Roel Dekelver. Het schot voor de boeg van de concurrentie heeft de communicatie nu versneld. “Kip is een zeer populair product, met deze aankondiging kunnen we het verschil maken inzake dierenwelzijn.”

2026 is nog veraf, geeft de Delhaizewoordvoerder toe, maar voor de kwekerijen betekenen de strengere dierenwelzijnsnormen vaak grote investeringen. “We willen transparantie geven aan de sector. Daarnaast willen we het product ook betaalbaar houden voor de consument.”

Delhaize heeft 840 winkels in ons land. Inzake leveranciers van kippenvlees werkt de supermarktketen met andere kwekerijen dan Colruyt of OKay.

null Beeld Maxime Petit
Beeld Maxime Petit
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234