Zaterdag 31/10/2020

Update

Colruyt blijft voordeligste supermarkt

Colruyt blijft de goedkoopste supermarktketen. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktenquête van Test-Aankoop. De keten Red Market werd geweerd uit de enquête wegens manipulatie van prijzen.

Voor een mix van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken blijft Colruyt overduidelijk de goedkoopste. Okay (van dezelfde groep) is 6 procent duurder, Carrefour Hyper 7 procent, Delhaize 9 procent en Albert Heijn en Carrefour Market-GB 10 procent. Hekkensluiters zijn Match en Smatch, die 26 en 28 procent duurder zijn, aldus de enquête van Test-Aankoop.

Bij de merkproducten is Colruyt de goedkoopste. Makro volgt op plaats twee en is 2 procent duurder. Na Makro volgen Delhaize (7 procent duurder), Carrefour Hyper en Okay (8 procent duurder). Duurste ketens voor merken zijn Alvo (29 procent duurder dan Colruyt), Match (29 procent duurder) en Smatch (31 procent duurder).

Huismerken
Bij de eersteprijsproducten (Carrefour Discount, 365, Everyday,...) is Colruyt de goedkoopste, voor Okay (1 procent duurder) en Delhaize (2 procent duurder). Voor Delhaize betekent dit een flinke sprong voorwaarts. Bij de huismerken (merken die de naam van de winkel dragen of als huismerken kunnen worden beschouwd) worden ook de Aldi- en Lidl-producten gerekend. Aldi en Lidl scoren hier het goedkoopst, op grote afstand gevolgd door nummer drie: Leader Price (32 procent duurder dan Aldi).

Voor de biologische producten is Colruyt het goedkoopst, gevolgd door Bio-Planet en Albert Heijn.

Red Market
Voor het eerst moest Test-Aankoop ook een supermarktketen weren uit de enquête. Red Market, de discountbuurtwinkel van de Delhaize-groep, is uit de supermarktenquête van Test-Aankoop geweerd wegens 'bedrog' met hun prijzen. Dat zegt de verbruikersorganisatie.

Anonieme controleurs
Test-Aankoop voert jaarlijks een grootschalige prijsvergelijking door van supermarkten. Die enquêtes gaan in de winkels niet onopgemerkt voorbij. De controleurs noteren alle prijzen, en worden natuurlijk opgemerkt door de winkelbediendes. Voor de ketens is het dan ook geen geheim dat er controles plaatsvinden. Wat ze niet merken, is dat Test-Aankoop nadien nog eens anonieme controles doorvoert.

Manipulatie prijzen
Uit de eerste enquêtes bleek Red Market onder de prijzen van Colruyt te duiken. Controles nadien leerden dat de prijzen een stuk hoger noteerden. "Voor merkproducten tot 21 procent, voor eersteprijsproducten tot 15 procent en voor huismerken tot 10 procent", aldus woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop.

Met andere woorden: Red Market heeft de prijzen gemanipuleerd tijdens de controles, en ze daarna drastisch opgetrokken. "Dit is onaanvaardbaar. Red Market zet de geloofwaardigheid van onze enquête te kijk, maar bedriegt ook zijn eigen klanten en alle consumenten", aldus Mechels. De keten is dan ook geweerd uit de enquête.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234