NieuwsConsumptie
Colruyt beperkt verkoop van bloem en olie per klant door grote vraag: ‘Geen tekort, preventieve maatregel’
Warenhuisketen Colruyt limiteert de verkoop van bloem en olie per klant. Dat is een gevolg van de grote vraag naar deze producten.
Wat wordt precies beperkt?
Concreet wordt gevraagd om per klant of kassaticket maximaal twee stuks olie en twee stuks bloem mee te nemen. Aan de rekken van bloem en olie zijn affiches opgehangen die de klanten over de maatregel moeten informeren.
De gelimiteerde verkoop van olie geldt niet alleen voor zonnebloemolie, maar ook voor andere soorten oliën, die als alternatief voor zonnebloemolie worden gebruikt, zoals olijf- of slaolie.
Waarom doet Colruyt dit?
Volgens de supermarktgroep zijn er geen tekorten en is er genoeg aanvoer voor normale consumptie. “Maar de consumptie is de laatste dagen niet meer normaal”, legt een woordvoerster uit.
“Het gaat om een preventieve maatregel. Om toe te laten de rekken aan te vullen en alle klanten de kans te geven een aankoop te doen.”
Oekraïne en Rusland behoren tot de grootste producenten wereldwijd van tarwe en zonnebloemolie. Door de oorlog bestaat de vrees voor bevoorradingsproblemen en tekorten, met grote prijsstijgingen tot gevolg.
Geldt dit ook in Spar, OKay of Bio-Planet?
Neen, deze maatregel geldt alleen voor de Colruyt-winkels van de groep. Die zijn gekend voor volume-aankopen. In de andere merken van de groep (Spar, OKay of Bio-Planet) geldt de maatregel niet.