Woensdag 24/04/2019

De Lijn

Collega’s steunen ‘biddende buschauffeur’: “Hij liet mensen niet in de kou staan tijdens zijn pauze”

De terminus op het Antwerpse Zuid waar chauffeurs tussen twee ritten in hun pauze kunnen nemen. Beeld MLS

De chauffeurs van bus 30 van De Lijn hebben alle begrip voor hun collega. De man werd gefotografeerd toen hij in een bus aan het bidden was, de foto werd door Vlaams Belang online gezet. Maar, “het enige dat hem kan verweten worden is dat hij volk liet opstappen tijdens zijn pauze. Want dat mag niet. Volgens het reglement had hij de passagiers buiten in de kou moeten laten staan.”

 Filip Dewinter (Vlaams Belang) beweert dat die zijn bus parkeerde en aan het bidden sloeg in het gangpad. “Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In het verleden werd al diverse malen melding gemaakt van zulke ‘bidpraktijken’, onder meer op de Rooseveltplaats”, zegt Filip Dewinter aan Het Laatste Nieuws

Aan de terminus Waterpoort van bus 30 op het Antwerpse Zuid heeft de eerst aankomende chauffeur geen tijd om even te rusten. Pech want door de verkeersdrukte in de stad heeft hij vertraging opgelopen, wat wel vaker gebeurt. Hij moet er weer snel vandoor maar vertelt toch nog even dat hij volledig achter zijn collega staat. “Ik denk dat chauffeurs voortaan het reglement strikt gaan toepassen en niemand nog gaan laten opstappen, of het nu regent of vriest.”

Een tweede chauffeur die aan de halte stopt, heeft meer geluk. Heel uitzonderlijk kan hij een vol kwartier pauze nemen. Ook hij verdedigt zijn collega maar wil anoniem blijven. “De man werkt nog niet zo lang bij De Lijn en ik ken hem als een immer vriendelijke man. Onmogelijk dat hij tijdens zijn rit een kwartier aan de kant kan gaan staan om te bidden, zoals beweerd wordt. Elke bus is uitgerust met een gps-systeem dat elke vertraging doorseint aan de centrale van De Lijn en dan wordt er van bovenaf ingegrepen.”

Chique wijk

Het bidden zou plaatsgevonden hebben tijdens een pauze aan de terminus Waterpoort. “Na elke rit, die gemiddeld anderhalf uur duurt, hebben we recht op een rustpauze. En die is privé. De bus gaat op slot en niemand mag instappen. In die korte tijdsspanne is er namelijk niemand gedekt door de verzekering, de chauffeur niet en de passagiers evenmin. We kunnen kiezen om een ommetje te maken of een sigaret te roken, whatever. Wie moet plassen, moet een beroep doen op de uitbaters van de restaurants rond de Waterpoort. Vroeger stond hier vlakbij een urinoir. Maar dat is weggehaald op vraag van sommige buurtbewoners. U moet weten, het is hier een chique wijk en mensen willen geen openbaar toilet voor hun deur.”

Het is nu wachten op eventuele maatregelen van de directie. “Mijn collega had dus beter niemand op zijn bus gelaten en iedereen in de kou laten staan. Want wat krijgt hij daarvoor als dank: een foto en valse beschuldigingen in de krant.”

Reactie De Lijn

“De richtlijn dat bidden in een voertuig of aan een eindhalte (zichtbaar voor klanten) niet is toegelaten, is deel van ons diversiteitsbeleid. Daarin staat het expliciet vermeld. Elke nieuwe werknemer krijgt dit bij indiensttreding. Het spreekt voor zich dat iemand het beleid niet of niet meer onderschrijft, niet in dienst blijven. De chauffeur in kwestie erkent dit en zal de regels over bidden naleven. 

“De bus gaat op slot en niemand mag instappen. In die korte tijdsspanne is er namelijk niemand gedekt door de verzekering, de chauffeur niet en de passagiers evenmin.

Het getuigt van klantvriendelijkheid dat de chauffeur zijn reizigers heeft laten instappen tijdens zijn buffertijd. Elke reiziger met een geldig vervoerbewijs is verzekerd, net zoals elke medewerker dat is tijdens de volledige arbeidstijd.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.