Donderdag 19/05/2022

Collega's op congé

Het eilandgevoel is groot op de Rijksdienst voor Pensioenen in Brussel. De collega's op de dertigste verdieping van de Zuidertoren hebben een fantastisch uitzicht over onze hoofdstad, maar dromen van warmere oorden.

Door Veerle Helsen / Foto Jonas Lampens

Kristof Bombeke (27)

reist eind juli met een 25-koppig gezelschap naar het zuiden van Frankrijk. "We trekken met de hele familie - mama, papa, tantes, nonkels, kinderen en kleinkinderen - naar camping Le Roustou, aan het meer van Serre-Ponçon. Er reizen twee caravans mee, ginder hebben we ook twee stacaravans gehuurd en de rest slaapt in tenten. Exact tien jaar geleden hebben we deze reis ook gemaakt. Enkele jaren geleden vond een nonkel enkele vakantiefilmpjes van toen terug, en plots kregen we goesting om de reis nog eens over te doen. Toen hebben we beslist om in 2008, tien jaar later, dezelfde familiereis te doen. In totaal zullen vier generaties aanwezig zijn. We zijn dit al twee jaar aan het plannen."Katrien De Maeseneer (25)

heeft net een huis gekocht, en volgt in haar verlof de verbouwing op de voet. "Door de aankoop van ons huis hebben we geen geld om op vakantie te gaan, maar dat vind ik niet erg. Dat het huis piekfijn wordt afgewerkt, vind ik nu belangrijker dan vakantie. Alleen de muren zijn blijven staan, verder gaan we alles vernieuwen. Er is dus genoeg werk. Ik heb geen verstand van verbouwen, maar ik zal helpen waar ik kan."Jessica De Nutte (22)

boekt binnenkort een gîte of chambre d'hôte in Zuid-Frankrijk. "In april hebben we al een weekendje Barcelona gehad, en eind juli rijden we met de auto naar het zuiden van Frankrijk. Mijn vriend voetbalt en er komt altijd een hele planning bij kijken om tussen de trainingen door met vakantie te gaan. We moeten nog iets boeken, maar echt last minute zal het niet worden. Een tweetal weken op voorhand surfen we wat op internet, of gaan we polsen bij een reisbureau."Inge Bogaert (33)

moet nog vijf maanden wachten eer ze afreist. "We gaan in november op vakantie naar Mexico. We kunnen nog niet boeken, want de winterbrochures zijn nog niet uit, maar dat belet ons niet om nu al volop te researchen. Het is vooral de cultuur die ons interesseert, we hebben al een heuse 'to visit'-lijst. Het stoort me niet dat ik tot november moet wachten, want dan kan ik op vakantie gaan als iedereen al geweest is."Geert Pannis (38)

neemt zijn honden mee naar Normandië. "Vlak bij de plaats waar de invasie indertijd begonnen is. We gaan met de auto, dat is ongeveer 500 kilometer rijden, en we nemen onze twee honden, een Duitse herder en een beauceron, mee. Vorig jaar zijn we daar ook geweest, en dit jaar doen we die vakantie over, we hebben dezelfde gîte opnieuw geboekt. Het is vooral de rust die me aantrekt." Karen De Craene (37)

wilde veertien dagen naar Kreta, maar ziet die reis door budgetbeperkingen in het water vallen. "Mijn vriend is net zelfstandig traiteur geworden, en hij heeft geen geld en ook geen tijd om op vakantie te gaan. Ik trek vier dagen met mijn zus naar Barcelona, maar stiekem hoop ik nog op een weekje all-in naar de zon. Op het laatste moment een reisbureau binnenstappen en iets boeken voor de volgende dag. All-in is tegen mijn principes, omdat ik graag verschillende restaurants uitprobeer, maar met een beperkt budget is het misschien toch de beste oplossing."Machteld Christien (49)

plukt de dag en wacht af waar de reiskriebels haar naartoe leiden. "Ik plan vakantie nooit op voorhand. Ik leg mijn verlof ook niet op voorhand vast. Ik beslis liever op het moment zelf, 'nu heb ik zin in vakantie'. Begin vorige maand zijn we last minute naar Kos gereisd. Dinsdag geboekt, donderdag vertrokken. Ik zie wel wanneer ik deze zomer zin krijg om te vertrekken. Ze zijn daar op het werk erg soepel in."Nicole Petitjean (51)

gebruikt haar Sorrypas van de NMBS voor daguitstappen naar de zee. "Mijn ouders hebben gezondheidsproblemen, en ik ga elke dag bij hen langs. Geen verre reizen dus voor mij, maar wel dagtrips. Meestal naar de zee, naar Blankenberge, Brugge of Oostende; waar de trein mij kan brengen. Dan gebruik ik de Sorrypas die ik kreeg toen ze bij de spoorwegen staakten. Zo'n uitstapje naar zee is met alles erop en eraan: terrasjes doen, 's middags lekker gaan eten en in de namiddag nog een pannenkoek of een ijsje. Vroeger ging ik wel verder op reis, maar door de omstandigheden lukt dat nu niet meer. Heel soms vind ik dat jammer, maar die daguitstappen zijn ook super."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.