Woensdag 13/11/2019

Collega-muzikanten kiezen de ultieme U2-top-20 (slot)

'Ze rocken, zo simpel is dat nueenmaal'

De opdracht was van die aard dat ze ons niet graag zagen komen: pik de vijf beste songs uit het enorme repertoire van U2 en leg uit waarom je er net die hebt uitgekozen. Veel muzikanten die we aanklampten, verzonnen ter plekke een doorzichtige smoes of stuurden ons ongevraagd een lijstje terug met tien namen. Andere zetten zodra ze ons telefoonnummer herkenden spontaan hun mailbox op. Maar niet getreurd, hardnekkigheid loont en hierbij presenteren we u de twintig U2-classics die volgens de Vlaamse rockscene en een paar buitenlandse gasten met kop en schouders boven de rest uitsteken. Gisteren kreeg u het eerste deel van de Ultieme U2-top-20. Vandaag de ontknoping.

door Kurt Blondeel, Koen De Meester, Bart Steenhaut en Gunter Van Assche 10 @u2titel:Mysterious Ways

The Glimmers: "Deze single hebben we vaak gedraaid tijdens onze 'Bar Americain'-periode, begin jaren negentig. Een perfecte groove met een leuke, catchy gitaarriff: het was een van de eerste U2-singles die we draaiden zonder dat het publiek er ons om vroeg. U2 had zich met Achtung Baby dan ook compleet heruitgevonden."

Tom McRae: "Een heel sexy U2. Ik zou zelf ook wel eens zo opwindend willen klinken, die gitaren, die percussie... Helaas lijkt dat alleen U2 zelf goed af te gaan."

9 @u2titel:The Unforgettable Fire

Marco Bailey: "Op mijn zestiende, toen ik nog niet in de muziekbusiness zat, deed ik aan wielrennen. Dan ging ik vaak twee tot drie uur trainen met een walkman op mijn hoofd, en dit is een van de songs die ik toen onafgebroken kon blijven draaien."

Luc Van Acker: "Ik ben totaal geen U2-fan. Vooral met het priesterschap van Bono, om het zo te zeggen, heb ik altijd een probleem gehad. Maar beroepsmatig kun je er niet omheen. De reden waarom ik dit nummer gekozen heb, is dan ook de productie van Brian Eno en Daniel Lanois. Ik vind dat zij met U2 veel mooie dingen hebben gedaan, echt songs om u tegen te zeggen."

8 @u2titel:Pride (In The Name Of Love)

Nikolas Van der Veken (Janez Detd): "Een geweldige tekst. Bono heeft in zijn nummers altijd zonder veel omwegen gezegd wat hij van bepaalde toestanden in de wereld vond, en ik hou enorm van die directheid. Sting heeft dat ook. Misschien is het wel een ambachtelijk kenmerk van hun generatie. En The Edge is voor mij de ultieme gitaarheld: een Mister Cool die het niet van fingertaps, maar van geweldige soundscapes moet hebben, en daarmee gemakkelijk een stadion vol kan blazen. U2 rocks, zo simpel is dat."

Allan Muller (Satellite City): "Alleen al voor die legendarische gitaarriff heb ik dit nummer gekozen. Ik weet nog heel goed hoe lang ik, als puber en beginnend muzikant, heb gezocht naar wat The Edge daarin nu precies speelde. Toen ik eindelijk doorhad hoe het in elkaar zat - eigenlijk een tamelijk simpele riff - bleek ik technisch nog niet goed genoeg om het ook echt te kunnen spelen. Maar dat houdt de mythe wel in stand."

7 @u2titel:Where The Streets Have No Name

Tom McRae: "Tijdens de jaren tachtig waren echt goeie rockgroepen op één hand te tellen. Mocht U2 toen zijn songs hebben verdeeld onder andere bands dan had de popwereld er wellicht helemaal anders uitgezien."

James Walsh (Starsailor): "Als je het me morgen opnieuw vroeg, zou ik wellicht een andere U2-classic kiezen, maar dit is echt een stadionhymne. Alles wat U2 doet, klinkt geniaal. Dit is de groep die we zelf zouden willen worden."

Lize Accoe (De La Vega): "Voor mij is dit een heel, hoe zou ik zeggen, diep nummer. Het heeft mij altijd al gepakt. Alleen al de titel zegt zoveel. Eigenlijk is de toon opgewekt, terwijl je van de tekst veeleer triest zou worden. Ik hou wel van die contradictie."

6 @u2titel:I Will Follow

Tom McRae: "Een spannend punknummertje, gebracht door een groep die toen al duidelijk wist dat ze een van de grootste bands ooit kon worden."

Dag Taeldeman (A Brand): "Ik weet nog dat ik dit nummer toentertijd 'rock, maar anders' vond. Oersimpel maar heel effectief. Zoals het meeste van U2."

Guy Swinnen: "Inderdaad, het is opgebouwd rond een belachelijk eenvoudig new-waveriffje, zoals je dat alleen als jonge gitarist durft te verzinnen. Maar wel tijdloos en klassiek. En de eerste van een hele reeks onverwoestbare songs. Je staat er niet bij stil, maar ze hebben echt al een heleboel hits gehad."

5 @u2titel:With Or Without You

Allan Muller: "Wat kan ik zeggen... Je moet al een hart van steen hebben om hierbij geen instantkippenvel of een brok in de keel te krijgen."

Lize Accoe: "Zo moet je denken in het leven: met of zonder jou ga ik ervoor, maar toch heb ik je eigenlijk wel nodig. Heel yin en yang, eigenlijk: niks positiefs zonder iets negatiefs."

Axl Peleman: "Dit stamt uit de periode waarin ik niet geïnteresseerd was in U2. In je tienerjaren denk je algauw: dit is best wel een goed nummer, maar het doet me niet veel. Maar dan, jaren later, ontdek je pas hoe fantastisch dat in elkaar steekt. Ik beken dat ik U2 pas sinds All That You Can't Leave Behind ben beginnen te waarderen. Je moet het maar doen, hé: 23 jaar bestaan in dezelfde bezetting en iedereen horen zeggen: deze plaat is het beste wat ze ooit hebben gemaakt."

Guy Swinnen: "Ik heb dat al proberen te coveren, maar het is veel te moeilijk om te zingen. En als je de toonsoort verandert, verliest het veel van zijn magie. Dus ik kan het maar beter aan Bono overlaten."

4 @u2titel:Beautiful Day

Patrick Riguelle: "De eerste keer dat ik dit hoorde, zat ik in de auto. Wel, ik ben meteen gestopt om die plaat te kopen. Het heeft een tijdje geduurd voor ik wist dat ook de rest van All That You Can't Leave Behind zo goed was, omdat ik aanvankelijk enkel naar dit nummer luisterde. (lacht)"

Will Johnson: "Op tournee gebruikte de klankman dit elke dag om de PA af te stellen. De eerste avond dacht ik: oké, whatever. Maar na enkele dagen vond ik het echt geweldig."

Marco Bailey: "De songtitel zegt al genoeg, me dunkt: grenzeloze schoonheid om elke zonnige dag mee aan te vatten. En als het regent, zal dit nummer de donkere wolken wel wegjagen!"

Axl Peleman: "Het klinkt heel goedkoop maar kom, mijn moeder gebruikt die zinsnede ook altijd: als je dit hoort, dan word je goedgezind."

Guy Swinnen: "Een heel verfrissende popsong, inderdaad. Volle gaas vooruit."

3 @u2titel:New Year's Day

Stijn Meuris: "Een heel typisch U2-nummer. Je hoeft nog maar de eerste seconden te horen - de galm, of zelfs maar het tikken van de drumstokken - om hen onmiddellijk te herkennen. De grootste hits van de groep, zoals 'One', interesseren me het minst. Classics als deze of een gloomy liedje als 'Acrobat' liggen me veel nauwer aan het hart."

Tom Barman (dEUS): "Dat nummer leidt me terug naar mijn adolescentie in Zwijndrecht. In 't Varken gingen we elk weekend dansen op de Sisters of Mercy, The Stooges en deze song van U2 sloop er ook altijd tussen. Op een bepaald moment besloot U2 om de jaren negentig in te trekken met dansmuziek, maar laten we eerlijk zijn: in het begin van de jaren tachtig swingden die toch al meer dan behoorlijk? 'New Year's Day' is een pure dansclassic."

John Roan (Arsenal): "Tijdloos materiaal, dit. Een van de eerste nummers die ik leerde kennen, en voor mij is dit ook het beste wat ze ooit gedaan hebben, zoveel beter dan bijvoorbeeld 'One' en 'Sunday Bloody Sunday'. Ik moet er ook bij zeggen dat mijn liefde voor U2 na The Joshua Tree een beetje over was. Maar dit blijft een beestig nummer."

2 @u2titel:Sunday Bloody Sunday

Axl Peleman: "Dit nummer is onlosmakelijk verbonden met de fuiven waar ik als tiener naartoe trok. Je had 'Fight for Your Right' van Beastie Boys, 'I Just Can't Get Enough' van Depeche Mode, 'Temple of Love' van Sisters Of Mercy, en 'Sunday Bloody Sunday' van U2. Als je stoer was, of dat tenminste van jezelf dacht, dan moest je die vier nummers eigenlijk wel goed vinden. Wat ik er nu aan bewonder, is de politieke geladenheid ervan. Meestal denk ik dan: och ja, dat gezeik ook altijd. Maar het zijn natuurlijk Ieren, en dat maakt die song écht."

Allan Muller: "Ik ben dit nummer een beetje beu gehoord - te veel Chiro-fuiven in mijn jeugd, zeker? Maar ik geef toe dat het de ultieme protestsong is. De gitaarriff, de roffelende drums, Bono's zang en de sterke tekst maken hier een regelrechte hymne van. Ik was, denk ik, een jaar of zeven toen dit uitkwam, en ik was behoorlijk onder de indruk van die videoclip. Er ging een zekere dreiging van uit, die niet goed te plaatsen was: de arena, fakkels, vlaggen, de zichtbare adem van de muzikanten, Bono's laarzen... Indrukwekkend."

Jacqueline Govaert (Krezip): "De kennismaking. Een song waar je door weggeblazen wordt. Veel mensen zijn bij dit nummer blijven hangen - het is trouwens typisch voor fans dat ze je telkens opnieuw de eerste of tweede cd willen horen maken - maar U2 is tenminste verder gegaan."

1 @u2titel:One

Tom Barman: "Die song heeft het mooiste brugje ter wereld, net na het tweede refrein, als het drama tot de spits gedreven wordt. De tekst is ook wondermooi - een tijdloos nummer, quoi. Voor mij heeft het niet enkel emotionele waarde, maar ook waarde op songschrijversvlak: technisch is 'One' schijnbaar onevenaarbaar. En het feit dat Johnny Cash 'One' coverde, vergroot alleen die waarde. (lacht) 'One' lijkt wel zowat een ongelukske in hun repertoire - die song is zo goed in vergelijking met de rest van hun platen."

David Du Pré (Arid): "Het is wellicht het grootste cliché om dit nummer te kiezen, maar als je eerlijk bent, kun je hier niet onderuit. Geweldig hoeveel progressie en emotie hier met enkele simpele akkoorden wordt gecreëerd. Vooral Johnny Cash heeft met zijn versie bewezen welk wereldnummer dit is."

Tom McRae: "Dat is waar. Je mag dit duizend keer eerder hebben gehoord, maar 'One' blijft ontroeren."

Franky De Smet-Van Damme (Skitsoy): 'Is it getting better? Do you feel the same?' Een man die beter de liefde kan bezingen dan Bono moet nog geboren worden. Wat een expressie, wat een stembeheersing."

Jacqueline Govaert: "Tijdloos. De tekst is fantastisch. Ze blijven ook op latere leeftijd goeie singles maken. Onvoorstelbaar dat je dat kunt volhouden."

Will Johnson: "Om zo'n song zo ver in je carrière nog te schrijven... Het stelt me gerust dat er zoiets als maturiteit bestaat."

Marco Bailey: "Dit is een nummer één, bij elke beluistering steeds weer. Ik probeer dit liedje altijd te zingen voor mijn vriendin. Grappig ook, die kartonnen autootjes uit de vroegere DDR die in de clip figureerden."

Allan Muller: "Ik heb dit nummer pas ten volle leren appreciëren nadat ik de versie van Johnny Cash had gehoord. Die vond ik beter dan het origineel, want met slechts akoestische gitaar en een erg doorleefde stem dringt de tekst beter tot je door. Niettemin: geniale song."

Luc Van Acker: "Ik moet zowat de enige mens in België zijn die je geen plezier kunt doen met gratis tickets voor het U2-concert, maar dit is natuurlijk een knappe song, die wat mij betreft in dezelfde categorie zit als 'Sign 'O' the Times' van Prince. Of je nu fan bent of niet: het zijn buitengewone nummers."

Pascal Deweze: "'We are one but we're not the same': na zo'n zin mag Bono op zijn lauweren rusten, de rest van de punten hoeven we niet meer te tellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234