Maandag 19/04/2021

Coldplay laat nieuw geluid horen tijdens exclusieve clubshow in Keulen ****

Ondanks de grote effecten had je niet één keer de indruk dat je naar een megaband stond te kijken. Beeld Alex Vanhee
Ondanks de grote effecten had je niet één keer de indruk dat je naar een megaband stond te kijken.Beeld Alex Vanhee

Het is ondertussen een traditie: telkens Coldplay een nieuwe cd uitbrengt draait de groep vooraf warm middels een handvol intieme clubconcerten. Op 16 mei verschijnt 'Ghost Stories', en volgend jaar komt er uiteraard een grootschalige stadiontournee. Maar in Keulen kregen twaalfhonderd gelukkigen in wereldpremière al een voorsmaakje van wat het Londense viertal straks in petto heeft.

Chris Martin kwam de voorbije weken vooral in het nieuws wegens zijn scheiding met Gwyneth Paltrow, en de verleiding is erg groot de nummers van 'Ghost Stories' in die context te beluisteren. In de songs - die een stuk soberder van aard zijn dan wat de groep op 'Viva La Vida Or Death And All His Friends' en 'Mylo Xyloto' liet horen - gaat het over verlies, communicatiestoornissen en uitgewoonde relaties, maar eerlijk: dat was eigenlijk ook al zo toen alles nog koek en ei leek tussen de twee.

Toch valt de sombere, ingetogen toon van deze zesde plaat op, en het spartaans gearrangeerde 'Midnight' - geproducet door electrowizzard Jon Hopkins - week zelfs in die mate af van het vertrouwde Coldplay-geluid dat heel wat fans er aanvankelijk weinig enthousiasme voor voelden. In Keulen, waar de groep de eerste van zes kleine pre-shows speelde, bleek het gelukkig allemaal nogal mee te vallen. Natuurlijk: het had iets bijzonders om een stadionband van dit formaat in een zaal als E Werk te zien, maar zelfs daar haalde de groep er een dure productie bij met videowalls, laserstralen, confettikanonnen en een lichtgevende sterrenhemel.

Desondanks had je in Keulen niet één keer de indruk dat je naar een megaband stond te kijken. In plaats daarvan stapten er vier vrienden het podium op, die vaak elkaars blik opzochten telkens er een nieuwe song werd ingezet en er duidelijk van genoten om samen muziek te maken. Zonder grote gebaren, en zonder volksmennerij.

Less is more
De set begon ingetogen met 'Always In My Head', een less-is-more nummer zoals de nieuwe plaat er wel meer onderdak verleent. Op de achtergrond strekte zich een desolaat Amerikaans landschap uit, en aan de flanken van het podium glimden twee sprookjesachtige, zilverkleurige bomen. Mooi, maar niet evident. En daarom zocht Coldplay meteen nadien het andere uiterste op met 'Charlie Brown' en 'Paradise', twee robuuste popsongs die door het publiek prompt werden opgepikt. Het bleek niet altijd even evident om een goed evenwicht te vinden tussen de intieme, ingetogen nieuwe nummers, en de vaak wat uitbundigere wereldhits. Maar 'Magic' intrigeerde ook zonder een refrein dat tot aan de hemel klom. In eerste instantie was het niet meer dan een uitgepuurde electronische beat waar Martin overheen zong, waarna Jon Buckland er een wijds uitwaaiende gitaarpartij overheen speelde, en bassist Guy Berryman in de laatste rechte lijn nog wat extra body toevoegde. En het minimalistische 'Midnight' - door Martin vooraan op z'n knieën gezongen - kreeg door de Giorgio Moroder-achtige outro bleef eveneens boeien, al was het maar omdat het zo afweek van de rest van de set.

Het euforische 'Viva La Vida' stuwde het optreden vervolgens met veel gevoel voor dramatiek opnieuw en andere richting uit, het als altijd bloedstollende 'Fix You' kreeg na de breuk met Paltrow weer een heel andere, diepere dimensie. Woorden van troost, voor iemand die het geluk door zijn vingers voelt vallen. Met het glorieuze 'Every Teardrop Is A Waterfall' bereikte het officiële gedeelte van de show een zinderend hoogtepunt. En opnieuw maakte je jezelf de bedenking dat -op Springsteen na- haast niemand euforie zo treffend in een rocksong kan vatten.

Terugkeer in mini-formaat
Voor de bisronde, die niet meer door de radio werd uitgezonden, vroeg Martin het publiek expliciet om niet te filmen, en na een kwartiertje (en knappe versies van 'God Put A Smile Upon Your Face' en het in melancholie gewikkelde 'The Scientist) begreep je ook waarom: Keulen kreeg de wereldpremière van 'A Sky Full Of Stars', de nieuwe single én een instant classic uit dezelfde blocnote waar eerder ook al 'Every Teardrop' en 'Viva La Vida' hun ontstaan hadden te danken.

Je hoorde een melodie die je onmiddellijk bij de kraag greep, een refrein dat keer op keer groter werd, én -halverwege- een bonkende housebeat, die ervoor zorgde dat het geheel de som der delen nog oversteeg. Wie zich afvroeg of Coldplay nog een echt anthem kon schrijven: dit was er één. De terugkeer naar het podium mocht kortom gezien worden. Voorlopig nog in mini-formaat. Maar ondanks de schoonheidsfoutjes die een eerste show altijd met zich meebrengt, voelde je dat het ook dit keer wel goed zou komen.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234