Coca-Cola verdient goed aan kleinere verpakkingen
Frisdrankmaker Coca-Cola zet sinds kort stevig in op het promoten van kleinere blikjes en flesjes. Met succes: de kleine verpakkingen stijgen snel in populariteit en leveren meer geld op.
Lange tijd zette Coca-Cola in op grote verpakkingen, waarbij de frisdrank-fabrikant op een gegeven moment zelfs 3-liter flessen introduceerde. Maar de tijd is veranderd: consumenten zijn meer bezig met hun gezondheid en willen minder frisdrank drinken.
Na de introductie van Cola Light, Zero en Life, zet de frisdrankfabrikant nu vol in op kleinere verpakkingen, die je vaker en met minder schuldgevoel kunt drinken. De miniblikjes en kleine flesjes zijn al een paar jaar verkrijgbaar, maar Coca-Cola promoot ze nu agressiever en zet ze op een betere plaats in de supermarkt. "Gedurende vele jaren hebben we reclame gemaakt voor verpakkingen die te groot waren. Dat is een van de redenen waarom we nu haast maken met het promoten van de kleinere verpakkingen," zei CEO Muthar Kent tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.
Kleine blikjes zijn duurder
Daarbij legde hij uit dat in Amerika blikjes van 0,5 liter voor gemiddeld 31 cent worden verkocht, terwijl de miniblikjes van 22cl voor 40 cent de winkel uit gaan. De frisdrankfabrikant maakte het afgelopen kwartaal 20% meer winst dan in dezelfde periode vorig jaar.