Donderdag 16/07/2020

Sociale media

Coca-Cola stopt maand met adverteren op sociale media

Een van de beroemde rode Coca-Cola trucks. Het bedrijft stopt in juli met adverteren op sociale media.Beeld AP

Coca-Cola heeft vrijdag aangekondigd alle reclames op alle sociale media voor ten minste 30 dagen te schrappen om een statement te maken tegen racisme op dit soort platforms.

‘Er is geen plaats voor racisme in de wereld en er is geen plaats voor racisme op sociale media’, zei James Quincey, CEO van de wereldwijde frisdrankengigant, in een korte verklaring.

Hij eiste dat sociale media, die ook door andere merken worden geboycot om hen te dwingen meer te doen tegen haatberichten, meer ‘transparantie en verantwoording’ moeten tonen. Coca Cola zal deze pauze gebruiken om ‘de balans op te maken van de advertentiestrategie en te kijken of herzieningen nodig zijn’, aldus Quincey.

Eerder vrijdag maakte Unilever al bekend voor de rest van het jaar niet meer te adverteren op Facebook en Twitter in de VS. Als reden gaf het bedrijf de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten.

IJsmerk en Unilever-dochter Ben & Jerry’s kondigde enkele dagen daarvoor aan per 1 juli te stoppen met adverteren op Facebook en Instagram.

Facebook-topman Mark Zuckerberg liet vrijdag weten dat Facebook strenger zal optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend zijn. Als ze afkomstig zijn van politici, kunnen ze zelfs worden verwijderd, zo zei hij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234