Dinsdag 29/11/2022

Coca Cola kiest voor nieuwe merkidentiteit en look

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Coca Cola staat voor een fundamentele make-over van zijn look, zijn imago en zijn aanwezigheid op de frisdrankmarkt. "De vier colaflesjes of colablikjes (rood, grijs, groen en zwart) worden in ons nieuwe merkconcept broertjes, terwijl de flesjes met minder calorieën (grijs, zwart, groen) in het verleden als verre neefjes werden gepositioneerd van de originele rode fles ('The real thing!')", zegt Hilary Quinn, de merkendirecteur van Coca Cola. Vanaf begin mei zal de nieuwe look van Coca Cola te zien zijn in de winkels en in de reclameboodschappen in de media.

"België is, samen met zeven andere Europese landen, proefmarkt voor de nieuwe merkidentiteit", zegt Jeroen Langerock, communicatiedirecteur van Coca Cola België. Alle colablikjes en -flesjes behouden bij deze vernieuwingsoperatie wel nog gemeenschappelijke kenmerken, zoals de fameuze Spenceriaanse drukletters, maar dan op een rode, groene, zwarte of grijze achtergrond. De vroegere ondergeschiktheid van de lage calorie-varianten (grijs of Light, zwart of Zero, groen of Life) wordt opgewaardeerd naar evenwaardigheid met 'The original since 1886', de rode. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ze in Atlanta de dieetrage eindelijk serieus nemen en voor vol aanzien. Voortaan zullen de vier cola-varianten ook altijd samen getoond worden in reclameboodschappen. "Vroeger werd elk product als stand-alone, op zichzelf of verticaal gepromoot. Vanaf 8 mei worden ze consequent horizontaal, naast mekaar en op gelijke hoogte gepositioneerd", zegt Hilary Quinn.

Deze stroomlijning van de communicatie over het merk krijgt ook een verlengde in de baseline. Die focuste van oudsher op opgewektheid, op "happiness", maar wordt nu doorgetrokken tot "choose happiness", want de moderne caloriebewuste consument kan en mag voortaan ongecomplexeerd kiezen voor die cola die het best aansluit bij zijn of bij haar leefstijl. Iedereen kan voortaan zijn eigen "juiste" cola kiezen, maar - jawel - cola zal het zijn.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234