Vrijdag 23/08/2019

Coca-Cola heeft het moeilijk: 1200 banen geschrapt

Beeld AFP

De verkoop van Coca-Cola valt de laatste jaren tegen en het bedrijf ziet zich genoodzaakt om 1200 banen te schrappen. Het frisdrankbedrijf wil in totaal 800 miljoen dollar besparen.

De nieuwe CEO James Quincey wil het bedrijf opnieuw wat meer ademruimte geven. Coca-Cola heeft het de laatste jaren moeilijker omdat steeds meer mensen afstappen van gesuikerde dranken. Coca-cola heeft geprobeerd om daarin mee te gaan, door bijvoorbeeld Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero en Coca-Cola Life te introduceren. Maar ook die merken dalen in verkoop omdat er vraagtekens worden gezet bij kunstmatige zoetstoffen en suikervervangers. Het bedrijf probeert daarom nu meer in te zetten op gezondere dranken zoals dranken gebaseerd op sojamelk.

Pepsi

Coca-Cola heeft wereldwijd zo'n 100.000 mensen in dienst. De 1200 banen die moeten geschrapt worden, zijn dus nog een relatief klein aantal. Toch zal het bedrijf nog meer de broekriem moeten aanhalen. Volgens Coca-Cola is hun verkoop op een jaar tijd 11% gedaald en de winst 20%. Niet alleen de veranderende smaak van de consument, maar ook het succes van concurrent Pepsi speelt een grote rol in dalende cijfers van Coca-Cola. Pepsi zit niet alleen in de frisdranken business, maar heeft ook het succesvolle Frito-Lay (gekend van de Lay's en Doritos chips) en Quaker Oats onder zich.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden