Donderdag 23/09/2021

Coca-Cola blijft duurste merk, maar Apple rukt op

null Beeld AFP
Beeld AFP

Frisdrankenmerk Coca-Cola blijft het duurste merk ter wereld, maar voelt wel de hete adem van computergigant Apple in de nek. In de top 100 staan geen Belgische merknamen, blijkt uit de jaarlijkse rangschikking van het Amerikaanse Interbrand.

De marktwaarde van Apple in de rangschikking 'Best Global Brands 2012' wordt becijferd op 76,57 miljard dollar, een ruime verdubbeling tegenover de vorige ranking uit 2011. Apple bezette toen nog de achtste plaats. De waarde van het merk Coca-Cola schat Interbrand op 77,84 miljard dollar, ruim 8 procent meer dan vorig jaar. Het frisdrankenmerk bezet al jaar en dag de eerste plaats.

Technologiebedrijven
In de top tien staan nog meer technologienamen zoals IBM, Google, Microsoft, Intel en Samsung, naast General Electric, McDonalds en Toyota. Google overtreft voor het eerst rivaal Microsoft, en Facebook staat slechts op de 69ste plaats. Een andere nieuwkomer is Pampers (34ste plaats). De merknamen van banken (Goldman Sachs, Citi, Santander,...) kenden een flinke waardedaling.

Lijst
Interbrand maakt de lijst op sinds 2001, en houdt bij de waardering rekening met de financiële sterkte van de bedrijven en de impact van de merknaam bij het aankoopbeleid. Er zijn nog andere ranglijsten in omloop waar Apple wel al op de eerste plaats staat.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234