Woensdag 02/12/2020

CMB groeit met luchtcargo

Een zeevaartreus die groeit als luchtvaartbedrijf. Dat is de merkwaardige evolutie die CMB meemaakt, ooit Belgiës trots op de lange omvaart en vandaag via de rederij Bocimar gespecialiseerd in het vervoer van droge bulk over zee. ASL Aviation, de recente luchtvaartdivisie van CMB, neemt een deel van de Ierse luchtvaartgroep Aergo Capital over.

De Belgische scheepvaartgroep CMB van Marc en Virginie Saverys breidt zijn luchtvaartdivisie ASL Aviation fors uit.

Samen met 3P Air Freighters, een private-equityfonds beheerd door het Belgische beurshuis Petercam, neemt de groep een deel van de activa van de Ierse groep Aergo Capital over. Die omvatten enkele Ierse vliegtuigleasingmaatschappijen en twee Zuid-Afrikaanse luchtvaartvennootschappen, Safair Lease Finance en Safair Operations.

ASL Aviation verstrekt daardoor zijn vloot van 68 toestellen (33 in eigendom) met vijf Boeing 737-800-passagiersvliegtuigen, vijf Airbus A300 B4-vrachttoestellen en drie ATR 72-500-passagiersvliegtuigen. De marktwaarde, aldus CMB, bedraagt circa 250 miljoen dollar (192 miljoen euro).

ASL, dat zo’n 640 werknemers telt, is een nichespeler gespecialiseerd in de uitbating van vliegtuigen voor derden en het leasen van toestellen. “We verkopen vluchten zonder dat we het risico nemen op de lading”, zegt Frank Geerts van CMB. “Veel of weinig vracht, het speelt geen rol. We organiseren onder meer een groot deel van de vrachtvluchten van DHL.”

ASL boekte vorig jaar 300 miljoen euro omzet, 15,3 miljoen euro winst en een bedrijfskasstroom van 47 miljoen euro. Geerts: “Met de aankoop verhoogt de omzet van ASL met circa 105 miljoen dollar, en de operationele cashflow met 48 miljoen dollar.”

Franse post

CMB en Petercam namen ASL over in 2007. In 2008 zorgde de aankoop van de luchtvrachtvloot van de Franse Post (Europe Airpost, EAP) voor circa 50 miljoen euro, voor een flinke boost. Vorig jaar verkocht EAP 34.000 vlieguren, 13.000 voor cargo en 20.000 voor passagiers. Het vervoerde circa 900.000 passagiers.

“’s Nachts vervoeren we met de EAP-toestellen vracht voor de Franse post”, zegt Karl Ottevaere van Petercam. “Overdag verhuren we diezelfde vliegtuigen, die in een mum kunnen worden omgebouwd, voor passagiersvluchten aan Nouvelles Frontières, Azur, ClubMed en andere touroperatoren, voornamelijk voor vluchten van Frankrijk naar Zuid-Europa en Noord-Afrika. Voor vracht baten we vliegtuigen met eigen bemanning uit voor DHL, maar ook voor FedEx, Royal Mail en TNT. Aan Czech Airlines leasen we toestellen zonder bemanning. Jet Airways en South African Airways komen er nu bij. De Herculesvliegtuigen van Safair worden verhuurd aan de VN of aan nationale overheden.”

Hoeveel ASL betaalde voor de activa van Aergo wil Ottevaere niet kwijt. “We betaalden een faire prijs. De sector trekt opnieuw aan en dankzij de crisis zijn er overnameopportuniteiten. Drie, vier jaar geleden lag de prijs voor dergelijke toestellen veel hoger.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234