Vrijdag 27/11/2020

Recensie

'Close But Not Quite': Everything Is Recorded? Godzijdank

Everything is RecordedBeeld rv

Scherpe elektronicabeats! Samples van Gil Scott-Heron en Curtis Mayfield! Bijdragen van Sampha en Giggs! Close But Not Quite, de debuut-ep van Everything Is Recorded, valt vlot samen te vatten als: wauw!

U kent Richard Russell zonder dat u het beseft. In '92 scoorde hij als één helft van het duo Kicks Like A Mule een kolossale culthit met 'The Bouncer’, een ziedende raveklassieker die bij het beste uit dat genre hoort. Met zijn boezemvriend Damon Albarn (van Blur) maakte hij diens gesmaakte soloalbum Everyday Robots. Hij was de drijvende kracht achter de comeback van de gevallen soulveteraan Gil Scott-Heron, wiens album I’m New Here hij produceerde. Hij deed hetzelfde voor nog een andere gigant uit de Amerikaanse soul: Bobby Womack.

De hoes van Everything is RecordedBeeld rv

Russell verdiende bovenal zijn sporen als de man achter XL Recordings, één van de meest tot de verbeelding sprekende Britse platenlabels met een consistente, kleurrijke output. Hij schoof The XX, Vampire Weekend en FKA Twigs een contract onder de neus, maar ook Adele, Sampha en Radiohead.

Therapie

Toen hij op een donkere dag in 2013 verlamd wakker werd, bleek dat hij aan een zeldzame auto-immuunziekte leed, het syndroom van Guillain-Barré genaamd. Een lange rehabilitatieperiode volgde, waarin Russell zich terugtrok in zijn thuisstudio. Musiceren bleek niet alleen de ideale therapie maar wakkerde ook het verlangen aan om weer zelf platen te maken.

Het visitekaartje van Everything Is Recorded (geweldige projectnaam, trouwens) lijkt een gebalde synthese van Russells productiewerk. Het tedere, kippenvelverwekkende 'Close But Not Quite’ schuift de donzige zang van Sampha tegen een oude Curtis Mayfield-sample aan, gestoeld op de minimalistische hiphop-elektronica die Russell ook al aanwendde op Everyday Robots.

Londen in oorlog

"If you get paid for the things you’ve done wrong, I’ve got a big bill coming”, zegt de stem van Gil Scott-Heron half-schertsend in de staart van 'Early This Morning’, echoënd vanuit het hiernamaals. In de strofen sist de Brit-rapper Giggs nijdig tegen het engeltje op zijn schouder.

Nog angstaanjagender is 'Washed Up On The Shore’, waarin de Londense mc Obongjayar woest zijn voorhoofd aanperst tegen dat van Warren Ellis, Bad Seeds-violist en sidekick van Nick Cave. De clash wordt voorzien van bonkende oorlogsdrums en het soort tribale noise dat een Zululeger in gedachten roept, terwijl het door Shoreditch dendert, brandende auto’s in zijn kielzog achterlatend.

Onrustwekkend

De futuristische r&b van 'D’Elusion' ademt dan weer XL, met zijn trage, licht industriële beat, de mokkakleurige bijdragen van Infinite en Mela Murder én van - nee maar! - Green Gartside van eightiespostpunkband Scritti Politti. Je moet het Russell nageven: hij is niet alleen een geïnspireerde producer, hij verstaat ook de kunst om met de meest uiteenlopende artiesten Iets Moois te creëren.

Als het onrustwekkende, donkerromantische instrumentaaltje 'The Rhythm Of Life And Death’ wegebt, is onze honger dan ook hoegenaamd niet gestild. Een heel album van dit graag, Richie! En snel!

 Everything is Recorded is nu uit op XL Records

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234