Vrijdag 05/06/2020

Clo Willaerts Het ABVV moet op Twittercursus

Clo Willaerts (of @bnox op Twitter) begeleidt met conversity.be bedrijven en organisaties die meer willen halen uit sociale media.

at voorafging: het Algemeen Belgisch Vakverbond (ABVV) zocht een manier om studenten te mobiliseren voor de staking van maandag 30 januari. Het antwoord was: een hashtag op Twitter, meer bepaald #30J, met de J van januari. Een hashtag is geen pretsigaret, maar een manier om boodschappen rond dezelfde kernwoorden op het Twitter-platform te organiseren. Een hashtag (een "hekje" in telefoontaal, een "kardinaalteken" voor taalpuristen) voor een woord plakken in Twitter zorgt er namelijk voor dat dit woord aanklikbaar wordt. Als je daar dan op klikt, zie je alleen de berichten van mensen die dus die hashtag hebben gebruikt. Maar wat je zag als je op #30J klikte, paste niet echt in het kraam van ABVV. Integendeel: de meest Twittergebruikers riepen juist op om niet te gaan staken op maandag 30 juni. En toen werd de hashtag nog worldwide trending ook. Het meest kostbare goed in het chaotische en supervluchtige communicatie-universum dat Twitter heet, is namelijk dat jouw hashtag door zoveel mensen wordt gebruikt, dat het de wereld rondgaat.

In de rechterkolom van een Twitterpagina zie je namelijk wat de meest gebruikte hashtags zijn, en deze worden door journalisten nauwgezet in het oog gehouden. Want als de Twitteraars er allemaal over bezig zijn, dan moet het wel maatschappelijk relevant worden.

Maar is dat ook zo?

Eerst en vooral: sociale media in het algemeen en Twitter in het bijzonder zijn niet specifiek voor "de jongeren", tenzij je misschien de leeftijdsvork uitbreidt tot minstens 35 jaar. Van waar komt die naïeve hoop dat als iets nieuwe technologie is, dat het dan eerst door jongeren wordt opgepikt? Twitter was eerst populair bij internetspecialisten, zoals softwareontwikkelaars en webdesigners. Pas later zijn bijvoorbeeld journalisten erbij gekomen, die Twitter gebruikten om breaking news op te pikken. Of beroemdheden als Kim Clijsters of Regi van Milk Inc, die op deze manier rechtstreeks aan hun fans communiceerden wat hen echt bezighield. De voorhoede, de geeks, zoals ze soms genoemd worden, die is nog altijd heel actief op Twitter. Maar of zij "de jongeren" zijn waar ABVV naar op zoek is, durf ik sterk te betwijfelen. Integendeel: in veel gevallen zijn zij zelfstandige, of werken ze in een bedrijf van minder dan 50 werknemers.

Veel aandacht

Ten tweede: "maak een hashtag worldwide trending" is het nieuwe "zorg ervoor dat deze video viraal gaat". Toegegeven, je krijgt er veel aandacht mee. Maar je trekt er ook veel niet-Belgische Twittergebruikers mee aan, die zich luidop afvragen wat die #30J juist inhoudt. Hamburgerketen McDonald's kwam zo de laatste maanden twee keer in het nieuws met hashtag gone bad. Eentje, #McDstories, zorgde er voor dat er vooral horrorverhalen werden gedeeld over vingernagels in hamburgers, of kritiek op hun slachtmethodes. Afgelopen week waagde McDonald's een tweede keer zijn geluk, met #LittleThings, een hashtag die helaas ook net door een compleet andere Twittercampagne werd gebruikt. Nee, hashtags lanceren in het kader van een online-campagne is vragen om miserie.

Revoluties

Maar sociale media gebruiken om je achterban te mobiliseren? Dàt is dan wel weer een goed idee. Misschien zit jouw doelgroep niet op Twitter, maar met die ietwat vreemde mix van beroemdheden, journalisten en internetspecialisten heb je wel een heel mondige groep te pakken. Hoe wakker ligt men van pensioenen? Wat voor informatie (foto's? getuigenissen? nieuwsartikels?) wordt daarbij het vaakst doorgespeeld? De Arabische Lente, de Riots in Londen en Occupy Wallstreet worden 'sociale media-revoluties' genoemd. Maar als je hieruit afleidt dat sociale media deze revoluties hebben veroorzaakt, dan span je de kar voor het paard. Het is pas toen Facebook werd afgesloten, dat jonge Egyptenaren naar het Tahrirplein stormden. Het is pas toen verslaggevers via Twitter minuut per minuut weergeven hoe het vuur zich in Londen verspreidde, dat het ineens een globaal publiek erbij kreeg. En de YouTube-beelden van politie-agenten die op betogers inhakten of pepperspray in hun ogen spoten, hebben bij miljoenen mensen de perceptie over deze protestactie doen omslaan.

Dus studenten doen inzien dat hun pensioenen op de helling staan? Daar zal meer voor nodig zijn dan een hashtag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234